Jeg har været rigtig meget rundt omkring det, og har faktisk været med lige siden start. Jeg har haft en del special bygget maskiner til at stå kun til formålet at høste dem da der stadigvæk var penge i det. Nu handler jeg lidt med dem, og kigger rigtig meget efter litecoin og namecoin, fordi bitcoin bliver mere og mere stabil.
Jeg har faktisk aldrig brugt dem til noget, eller købt en service. Jeg startede min internet butik udelukkende fordi det skulle have været en side der der kun modtog bitcoins.. men det tog lidt en anden retning :-)
Jeg har haft kendskab til det i en del år snart, og jeg må sige at jeg er meget begejstret over hvor stærkt et system det er, eftersom det jo er decentraliseret. Jeg har købt og handlet Bitcoins med stor gevinst, dog ærgrer jeg mig grueligt at værdien på dem steg fra 24 til 240 USD på deres højeste kort tid efter at have solgt dem. Jeg tjente stadig dobbelt så meget som jeg havde brugt, men alligevel... En af de store negative faktorer er for mig, at det skal tage så fandens lang tid og plads på computeren at hente hele bitcoin klumpen, som er nødvendig for at opretholde den store sikkerhed. Der er selvfølgelig services der kan give dig en "pung" online, men så er vi en anelse tættere på at centralisere.
Pointen på det hele er at alle med en computer og internet forbindelse kan være med, så selv folk ude i slummen kan tjene lidt penge og måske opnå nok til at uddanne og få mad. En anden ting er også at det så åbner op for en af undergrunden fordelagtig "mørk" betalingsform, som ikke kan spores. Dette har været meget problematisk for politiet, idet en online service der hed "Silk Road" forbandt bruger og sælger af illegale stoffer. Seneste begivenheder har dog fået fat i hosting løsningen for siden, og den er derfor blevet taget ned for en lille smule tid siden.
Det var alt fra mig af. Jeg håber det har kastet lidt lys.
Jeg studerede med en der baserede sin forretning på at handle med BitCoins, så jeg har fulgt dem meget det sidste års tid. Det var lidt sjovt hver morgen at se hvad værdien så var steget til, og gætte på om det var den dag mønten ville krakke. Har dog aldrig selv haft eller brugt BitCoins, men forsøgte på et tidspunkt for flere år siden selv at "høste" dem. Jeg havde dog ikke tålmodigheden, eller villigheden til at opsætte en dedikeret maskine til det, så det blev ikke til mere end et par timers hashing.
Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions Professionel .NET web udvikling og konsultation.
En af de store negative faktorer er for mig, at det skal tage så fandens lang tid og plads på computeren at hente hele bitcoin klumpen, som er nødvendig for at opretholde den store sikkerhed
Hvis du er træt af at hente alle transaktioner ned, så kan du jo bruge electrum eller lign uden at gå på kompromis med sikkerheden. Det er jo mineren som finder blocken som verificere transaktionen - men ja jeg kan godt lide tanken om at man har hele historikken på sin egen disk.
Tobias Andersen:
"mørk" betalingsform, som ikke kan spores.
Du kan jo sige det samme om kontanter, det er sågar nemmere for en jævn kriminel at bruge kontanter og hvidvaske dem end med bitcoins.
1. Coinbase er meget store, og deres CEO er troværdig. men jeg tror at coinbase hovedsageligt henvender sig til det amerikanske marked.. btc-e eller bitcoin.de er nok mere til det Europæiske marked