Til dem der ikke kender Swipely er det kort sagt et CRM system der identificerer kunden via deres betalingskort, højest sandsynligt via deres kortnummer. Jeg mener engang at have hørt, at det dog i Danmark ikke er lovligt at læse disse informationer fra et betalingskort, men har dog ikke kunne finde nogle beviser for denne påstand. Inden folk begynder at råbe op om at en dankortterminal jo selvfølgelig allerede læser kortinformationerne, så læs lige denne beskrivelse af hvordan en dankortterminal egentligt virker. I mindre butikker har man som regel et kasseapparat og en dankortterminal som ikke taler direkte sammen. Skal folk betale med betalingskort, skal der indtastes et beløb manuelt, og når kassen opgøres til sidst på dagen, kan man sammenligne kasseapparatets og dankortterminalens rapport. I større supermarkeder taler kasseapparatet og dankortterminalen dog oftest sammen, men begrænset. Det eneste kasseapparatet overtager, er mig bekendt num-pad'et på dankortterminalen. Kasseapparatet ved derfor intet om selve transaktionen, og kan derfor ikke vide hvad kortnummer, navn osv på betalingskortet er. Jeg har altid troet at kasseapparaterne ikke kendte denne information, fordi det i Danmark ikke var lovligt at læse den - men hvis det er lovligt vil det jo bare betyde at vi virkelig har nogle gammeldags systemer og så vil Swipely jo let kunne fungere i Danmark. Håber der er nogle af jer der kender loven lidt bedre end mig, tak. |
Bump - kan det passe at der ikke er en amino ekspert på det område?