Jeg syntes jeg har ledt over alt, men jeg har ikke fundet et entydigt svar, så jeg håber at der nogen med styr på Skat der kan hjælpe.
Jeg vil købe en ydelse (online reklameplads) af en privatperson. (Jeg er klar over at jeg jeg ikke kan løfte moms af beløbet.)
Men hvilke informationer skal der stå på fakturaen/kontrakten/osv.?
Jeg har fundet en masse sider hvor der står "jeg tror du skal...", "Jeg mener..." osv.
Kan nogen evt. sende mig dokumentation (gerne et link til skat) hvor jeg sort på hvidt kan se hvordan jeg som virksomhed skal handle en ydelse med en privat person?
Jeg går naturligvis ud fra at alle mine virksomhedsinformationer skal fremgå, men hvad skal sælger oplyse? Går naturligvis ud fra at alle betingelser og aftaler skal fremgå af denne også.
Overordnet set lyder det som en freelance eller honorar opgave (for det var vel ikke en ansættelse der bare blev til købe ydelse) - I så fald og du er virksomheden der betaler freelanceren/honorarmodtageren som er privat så - ja du skal ha en faktura og du skal kende hans CPR nr så du kan opgive til skat i e.-indkomst som bidragspligtig B indtægt gruppe 05
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Sælger privatpersonen til virksomheder betragtes privatpersonen også som virksomhed eller bibeskæftigelse/hobbyvirksomhed og skal derfor opfylde kravene til faktura. Nu skriver du at du ikke kan momse det, sikkert nok fordi privatpersonen ikke er momsregistreret. Han skal derfor påføre CPR, nu når han ikke har CVR.
Du køber en ydelse og har krav på en faktura til dit regnskab.
Køber du det privat vs privat er det noget helt andet.
helt korrekt -. jeg så ikke det var køb af en reklameplads .- han skal selv indberette og du har fradrag (og det er jo så der der kan ske krydskontrol så de kan checke ham også - men glem det, for du skal bare betale og bogføre) Hans regning skal kunne identificere ham med navn og adresse f.eks bare (og betal f.eks. via netbank så er du fint med)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER