Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb og salg

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har taget et kursus i bogføring, men jeg synes ikke det svarer på mit spørgsmål, så jeg er nødt til at bede om hjælp herinde.

Jeg køber brugte varer fra virksomheder og private og sælger dem videre, nogen gange skal jeg lige reparere dem først, men mest er de gode nok at sælge som de er. Jeg sælger dem enten til private eller virksomheder.

Andre gange sælger jeg også varer som ikke er mine, altså jeg er bare mellemmand mellem sælger og køber. Sælger betaler et salær til mig, og køber deponerer pengene hos mig, indtil handlen er slut, og så overfører jeg pengene til sælger. Tit skal jeg reparere varen inden køber får den, og de udgifter skal sælger også betale til mig.

Jeg synes, der er meget moms der skal føres frem og tilbage, og derfor er jeg i tvivl om jeg gør det rigtigt.

Kan nogen forklare hvilke konti og om det er debet eller kredit, at jeg bogfører på, i de her tilfælde:

1. Køb af brugt vare fra privatperson

2. Køb af brugt vare fra virksomhed

3. Salg af egen vare til privatperson

4. Salg af egen vare til virksomhed

5. Salg af privatpersons vare, hvor jeg er mellemmand

6. Salg af virksomheds vare, hvor jeg er mellemmand

Det der forvirrer mig er mest, hvornår der skal moms på, og så også tilgang/afgang på lagerkontoen (beløb inkl. eller ekskl. moms?), og hvornår jeg skal bogføre på konto for varekøb og vareforbrug.

Det blev et langt spørgsmål, og jeg ved godt noget af det, men jeg vil gerne være helt sikker på, at jeg gør det rigtigt.

Tak.

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 17:04

Hej Upage,

Jeg vil gerne prøve overordnet på dine spørgsmål:

1. Køb af varer fra private skal bogføres på en konto uden moms, idet du ikke kan fratrække momsen. Posteringen vil altså typisk være kredit 100 kr. på banken, og debet 100 kr. "Varekøb private". HUSK INGEN MOMS Smile

2. Ved køb af varer fra virksomhed, der er momspligtig, kan du fratrække momsen som ved ethvert andet køb

3. Salg af varer til privatperson er som til firma - eneste forskel er at privatpersonen ikke kan fradrage den moms du lægger på varen

4. Salg af egen vare til anden virksomhed er almindelig momspligtig aktivitet, den købende virksomhed har mulighed for at fradrage momsen

5. og 6. Momspligtig aktivitet hvor du tager et "gebyr"/salær for at være mellemleddet - virksomheder kan fradrage den moms du pålægger, dette kan private ikke, men der faktureres på ens vilkår

Håber det kunne give dig lidt hjælp, ellers er du velkommen til at hive fat i mig her i tråden, på en privat besked eller på mail.

De bedste hilsner,

Steffen Borg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56

QPFinance har svaret helt korrekt så bare en lille tilføjelse. Du kan helt generelt regne med, at ud aldrig kan fratrække moms hvis ikke moms fremgår af regningen (så skal det være en klar fejl nemlig) og moms vil således ikke fremgå ved køb fra private - så ikke moms på din regning - ikke trække moms fra

Så kan der være enkle typer udgifter som kan drille - ex benzin til hvidpladebiler, repræsentation, gaver og andet, hvor moms kan fremgå af regningen men hvor der er helt specielle regler man skal kende, enten 0 moms fradrag eller 25 eller 50%, Danske revision har en god oversigt HER 

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 13
Skrevet kl. 18:04

Tak for svarene, men hvad med lagerbogføringen?

Mvh Upage

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 18:14

Upage:

Tak for svarene, men hvad med lagerbogføringen?

Mvh Upage

Hvis du bogfører et køb på lager er det blot at bogføre det debet på lageret, og kredit fra fx vareforbrug, eller banken hvis du ved det kommer på lager med det samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14

Dit varekøb kan enten gå ind som en direkte omkostning (med moms hvis der er moms på regnigen) Selve beløbet kommer så som driftsudgift og momsen som altid i status. I det fald skal du f.eks. en gang i kvartalet gøre dit lager op og flytte fra omkostning til lager for det som stadigt er på lager - derved vil du hele tiden hvert kvartal kun ha haft en udgift for de varer du rent faktisk har brugt

Eller - du kan købe ind via et lagermodul hvor du bogfører dit køb mod lager i status (og stadigt går evt. moms på konto for købsmoms) og i det fald, så hver gang du sælger en vare fra dit lager, så flyttes den fra lagerværdi til vareforbrug som omkostning - her har du løbende hver dag overblik over dit vareforbrug

vareforbrug er i drift som omkostning (om moms altid hvis der er moms med - i status på respektive momskonto) og varelager i er status idet varer på lager har samme værdi (indkøbsværdi) som penge i kassen eller banken

Du kunne med fordel søge en økonomimand - en har vist allerede svaret her i tråden, men eller søg www.agera.dk efter tre gratis tilbud på en der i begyndelsen f.eks. en gang i kvartalet inden oms lige vil gå din bogføring igennem og sikre at alt ser rigtigt ud - i alle fald i starten. Samme person kunne være med lige i begyndelsen også, for at sikre du forstod hvordan du skal bogføre, da det er meget dyrere at rette en masse fejl, end at få alt korrekt fra starten

vh John Hannover

Tilmeldt 8. Oct 13
Skrevet kl. 19:46

Tak igen, men er der ikke særlige regler, når det er brugte varer? Skal der virkelig afregnes moms igen? Det blev der da også, da varen blev solgt første gang, altså som ny.

Jeg prøver lige meget firkantet at stille det op, som jeg har forstået det indtil nu:

1. Kredit bank, debet varekøb & debet lagertilgang, kredit vareforbrug. Hvis det kommer på lager med det samme, så kan jeg bare kreditere bank og debitere lagertilgang. Beløbene er inklusiv moms, men jeg kan ikke trække momsen fra.

2. Samme som under punkt 1, dog trækkes momsen fra.

3.+4. Kredit varesalg, debet bank & kredit lagerafgang, debet vareforbrug. Alt sammen skal jeg beregne moms af.

5. og 6. Salæret: Debet bank, kredit varesalg. Ved både privat og virksomhed skal jeg afregne moms af salæret.

Er det korrekt forstået?

mvh Upage

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59

Upage:
Tak igen, men er der ikke særlige regler, når det er brugte varer? Skal der virkelig afregnes moms igen? Det blev der da også, da varen blev solgt første gang, altså som ny.

Altså der kan jo sagtens være moms på moms på moms. men hvis du nu taler brugtmoms, så er der helt andre regler og MEGET SPECIELLE regler som du skal overholde både i forhold til afregningsbilagetet som du skal lave når du køber og faktura når du sælger og din bogføring, så der må du holde ørene stive og se om du forstår BRUGTMOMS linket - Kikser du brugen af ordningen bliver den forklastet så du skal nærlæse og evt igen, tag hjælp konkret

Lad mig åbent erkende, at jeg ikke lige magter alle punkterne 1, 2, 3+4 og 5 og 6 og jeg bliver forvirret af 

Upage:
1. Kredit bank, debet varekøb & debet lagertilgang, kredit vareforbrug. Hvis det kommer på lager med det samme, så kan jeg bare kreditere bank og debitere lagertilgang. Beløbene er inklusiv moms, men jeg kan ikke trække momsen fra.
fatter ikke den med de er inklusiv moms som ikke trækkes fra - men ja hvis du køber direkte og lægger alt på lager - ikke har forbrug så kredit bank og debet varelager i status og købsmoms i status - med mindre vi taler brugtboms som du vil se i linket

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)