Jeg har taget et kursus i bogføring, men jeg synes ikke det svarer på mit spørgsmål, så jeg er nødt til at bede om hjælp herinde. Jeg køber brugte varer fra virksomheder og private og sælger dem videre, nogen gange skal jeg lige reparere dem først, men mest er de gode nok at sælge som de er. Jeg sælger dem enten til private eller virksomheder. Andre gange sælger jeg også varer som ikke er mine, altså jeg er bare mellemmand mellem sælger og køber. Sælger betaler et salær til mig, og køber deponerer pengene hos mig, indtil handlen er slut, og så overfører jeg pengene til sælger. Tit skal jeg reparere varen inden køber får den, og de udgifter skal sælger også betale til mig. Jeg synes, der er meget moms der skal føres frem og tilbage, og derfor er jeg i tvivl om jeg gør det rigtigt. Kan nogen forklare hvilke konti og om det er debet eller kredit, at jeg bogfører på, i de her tilfælde: 1. Køb af brugt vare fra privatperson 2. Køb af brugt vare fra virksomhed 3. Salg af egen vare til privatperson 4. Salg af egen vare til virksomhed 5. Salg af privatpersons vare, hvor jeg er mellemmand 6. Salg af virksomheds vare, hvor jeg er mellemmand Det der forvirrer mig er mest, hvornår der skal moms på, og så også tilgang/afgang på lagerkontoen (beløb inkl. eller ekskl. moms?), og hvornår jeg skal bogføre på konto for varekøb og vareforbrug. Det blev et langt spørgsmål, og jeg ved godt noget af det, men jeg vil gerne være helt sikker på, at jeg gør det rigtigt. Tak. |
Hej Upage,
Jeg vil gerne prøve overordnet på dine spørgsmål:
1. Køb af varer fra private skal bogføres på en konto uden moms, idet du ikke kan fratrække momsen. Posteringen vil altså typisk være kredit 100 kr. på banken, og debet 100 kr. "Varekøb private". HUSK INGEN MOMS
2. Ved køb af varer fra virksomhed, der er momspligtig, kan du fratrække momsen som ved ethvert andet køb
3. Salg af varer til privatperson er som til firma - eneste forskel er at privatpersonen ikke kan fradrage den moms du lægger på varen
4. Salg af egen vare til anden virksomhed er almindelig momspligtig aktivitet, den købende virksomhed har mulighed for at fradrage momsen
5. og 6. Momspligtig aktivitet hvor du tager et "gebyr"/salær for at være mellemleddet - virksomheder kan fradrage den moms du pålægger, dette kan private ikke, men der faktureres på ens vilkår
Håber det kunne give dig lidt hjælp, ellers er du velkommen til at hive fat i mig her i tråden, på en privat besked eller på mail.
De bedste hilsner,
Steffen Borg