Hej vi har indimellem kunder uden for EU der køber vores varer. De vil gerne købe momsfrit enten ved kontantsalg eller ved at vi leverer til en GLS shop her i DK. Hvordan fungerer det helt præcist?
Skal vi opkræve momsen i første omgang for så efterfølgende at refundere momsen når kunden kan vise, at varen er ført ud af EU?
Nogen der kan give en lille guide til hvorledes vi skal gøre når vi støder på dette problem, både i forhold til fakturering, opkrævning/refundering og bogføring af sådan et salg.
ja du skal altid opkræve momsen hvis ikke du kan dokumentere, at varen er leveret ud af EU
kan du det er der jo ikke dansk moms på ved eksporten men private i udlandet vil formentlig skulle betale deres lokale moms ved modtagelsen
hvis din kunde betaler moms og så selv strakt tager varen ud af EU og dokumentere det kan kunden selv søge momsen refunderet. Her må jeg erkende at jeg ikke er klar over, om du kan hjælpe ved at gi dem formular med til det, men ellers hør GLS hvad de har for forslag
kan du ikke med sikkerhed dokumentere at DU har leveret varen ud af DK så er der ingen vej uden om moms til de private kunder Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Vores kunde siger, hun har vist kvitteringen til told da hun rejste ud af landet, men de skulle bruge vores "se" nummer, det har vi så sendt til hende. Vi skal vel have en kopi af stempel/kvittering som tolden har givet hende på at varen er ført ud af landet.
Får turisten altid en kvittering/stempel eller anden dokumentation for at varen er fragtet ud af landet?
Får turisten altid en kvittering/stempel eller anden dokumentation for at varen er fragtet ud af landet?
ja hvis turisten skal ha momsen retur skal hun vise fakturaen fra dig med moms med identifikation af varen (og ja dit CVR nummer) og så vil der komme en kvittering - det kan ske f.eks. i lufthavnen - du skal ikke gøre yderligere mig bekendt
ja hvis turisten skal ha momsen retur skal hun vise fakturaen fra dig med moms med identifikation af varen (og ja dit CVR nummer) og så vil der komme en kvittering - det kan ske f.eks. i lufthavnen - du skal ikke gøre yderligere mig bekendt
Gid det var så let. Linket henviser til forretningen Københavns Lufthavn og er et udtryk for hvordan de hånterer momsrefusionen. Fremgangsmåden kræver at man er medlem af Tax Free Worldwide Denmark eller en tilsvarende forening.
Hvis ikke man er medlem af en af de organisationer, der har en særlig ordning med SKAT omkring momsrefusion - så skal kunden have en faktura eller enhedsdokument, som den pågældende kunde skal have stemplet, der hvor han rejser ud af EU. Denne dokumentation skal kunden efterfølgende sende til den danske butik med henblik på refusion af momsen.
Den danske butik skal medregne momsen som salgsmoms i den periode, hvor salget har fundet sted og kan fratrække den igen i samme for den periode, hvor dokumentationen er modtaget fra den udenlandske kunde.
For at det skal kunne ske lovligt, skal der laves en udførselsangivelse som skal stemples ved et dansk toldsted, ligeledes skal der stemples ved endelig udrejse fra EU.
Jeg vil anbefale dig at du får hjælp af Rikke fra Fortoldningsbutikken, hun vil kunne med sikkerhed kunne hjælpe dig. www.fortoldningsbutikken.dk