Jeg er ved at implementere et responsivt design, og i kilden er der lagt op til at produktbeskrivelsen ligger "2 steder" på siden. Det skyldes at der er en version til mobile, og en version til tablets/desktop. Dvs. at basalt set er der: <div id="første-div" class="show-mobile">blah blah blah blah</div> og <div id="andet-div" class="show-rest">blah blah blah blah</div> Hvor "blah blah blah blah" er en lang produktbeskrivelse. Grunden til at der er 2 div'er er selvfølgelig væsentligt mere besværlig end lige forklaret her (de placeres forskellige steder i layoutet osv.). Jeg tænker ikke at det skader SEO, fordi det er et forsøg på at gøre hjemmesiden mere brugervenlig, og Google sagtens kan se forskel? |
Som du beskriver det her, så ja.
For Google (og andre søgemaskiner) vil læse din kildekode igennem, og se beskrivelsen 2 gange. Det er dog ikke decideret duplicate content, da det ligger på samme URL, men der er da fare for at blive straffet for eks. vis keyword-stuffing (over-optimering).
Så hvis du på nogen måde kan undgå det, vil jeg helt sikkert anbefale det.