Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af udenlandsk firmabil

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Skat(tefolk)

Jeg har en forespørgsel, som ikke retter sig direkte mod iværksætteri, men jeg prøver alligevel.
 
Jeg er ansat af en svensk virksomhed, og får også løn derfra. Jeg arbejder hjemmefra, som filial af det svneske selskab, men uden fast driftssted i DK.
 
Spørgsmålet omhandler min firmabil. Den er indregistreret i Sverige, og firmaet betaler afgiften efter kvartalsreglen, hvor man betaler 3% af den danske afgift pr. kvartal, i den tid bil stilles til rådighed for medarbejderen.
 
Almindeligvis vil man skulle beskattes af bilen danske handelsværdi, dvs. at min indkomst tillægges 25% af den værdien op til 300.000 og 20% af resten, ialt ca. 93.000,- oven i hatten.
 
Er der nogen de kan vurdere følgende ?;  Hvis bilens værdi, som jo i princippet stiger kvartalsvist, i og med aat der løbende betales en større og større del af registreringsafgiften, så burde min beskatning vel tage udgangspunkt i bilen''s pris + 1. års betaling af afgifter, i år 1, osv.
 
Er det langt ude ? Jeg har talt med en Proffesor i økonomi hos Syddansk Universitet, som siger at med baggrund i den sidste EU dom, (som er fortolket meget forskelligt) burde det være den korrekte metode til beregning.
 
Iøvrigt er fortolkningen ikke fastlagt, så vidt jeg ved. Man vælger blot fra Told & Skat at fortsætte en så restriktiv linie sm muligt, for ikke at lande på en potentiel glidebane.
 
Respons imødeses...
 
 
/Ole
 
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Det der kan udledes af den omtalte Eu dom er at hvis man bor her i landet og har bil til rådighed fra en udenlandsk arbejdsgiver så er det i orden at køre i Danmark på udenlandske plader, forudsat at bilen fortrinsvis er anskaffet med henblik på kørsel i arbejdsgiverens hjemland (Sverige), og rent faktisk kører mest i dette land (Sverige).
 
Værdien af fri bil skal dog fortsat opgøres som var der tale om en dansk indregistreret bil, men det påregnes at der kan komme ændringer, da reglerne er under pres.   
 
Som du fremstiller det virker det som om du udelukkende eller fortrinsvis kører i Danmark, og derfor vil jeg nok stille spørgsmålstegn ved om du overhovedet falder indenfor rækkevidden af dommen i relation til registreringsafgiften.  Men som du selv siger er dommen ikke entydig.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
 
mht. kørsel i DK, så er det fuldt lovligt, og godkendt af Skat.
Jeg har brev fra dem, hvor de giver tilladelsen.
 
Det fremgår også flere steder på deres website,  (vejlending til lov om kvartalsvis betaling af registreringsafgift)
 
/Ole
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Ole,

Indtil videre, så vil din bil blive behandlet af SKAT således:
 
Hvad der decideret er blevet betalt af afgifter m.m. af bilen, da virksomheden har købt den, er ikke noget du skal bekymre dig om - Det vedrøre ikke dig som normal "lønslave" i virksomheden.
 
Du vil blive beskattet af fri bil i henhold til den nypris værdi som bilen repræsenterer.
Men da bilen er udenlandsk, så vil det desværre ikke være i henhold til den pris som den udenlandske bil havde. SKAT vil derimod sætte din bil op imod en bil fuldstændig magen til - blot en ren dansk bil. Det vil sige at du vil blive beskattet af den værdi som den repræsenterer, såfremt bilen var blevet købt i Danmark med dansk afgift og hele gøjemøjet.
 
Det vil formentenlig ændre sig om en 5-20 års tid, når den danske regering ikke kan forhale sagen længere og bliver nødttil at bøje sig for EU. Men indtil videre er der ikke nogen speciel fidus, som ansat, at få en firmabil som er købt i udlandet - Du vil blive beskattet af den samme værdi som hvis den var dansk.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 
Nej jeg er klar over at der ike er nogen fidus lige nu. ( Det er nu heller ikke mig der har besluttet hvor bilen skulle købes)
 
Je vil blot undersøge om der er nogen der har andre(Læs: BILLIGERE) erfaringer.
 
 
/Ole
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er jeg med. Du kører under det der hedder periodisk registreringsafgift som er en mindre løbende afgift baseret på kørsel i angivne perioder. Det er fuldt legalt, men som Jesper også skriver må du leve med den danske fri bil beskatning som var det en dansk bil. De signaler jeg har hørt peger i retning af at der ikke går op til 5 - 10 år, hvilket sikkert også var en humoristisk vending.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. Feb 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 03:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
 
Jeg har læst debatten med stor interesse.
 
Jeg hæfter mig imidlertid ved den formulering og udlægning, som Kommissionen bringer på deres webside:
 
 
På et meget væsentligt område ser jeg frem til denne ordning - nemlig mht. beskatningen af den udenlandsk indregistrerede firmabil. Det fremgår at det skal ske på grundlag af bilens pris uden dansk afgift.
 
Alt andet ville også være aldeles uretfærdigt.  Det svarer næsten til at skulle betale skat af hypotetiske lønindtægter.
 
Hvad siger forum mht. valg af det mest optimale sted at anskaffe bilen - hos dansk eller tysk bilforhandler ?
Jeg har talt med en danske bilforhandler, der fint kan sælge en bil uden dansk reg.afgift.
Hvad vil være den billigste og bedste løsning ?
 
Jeg ser frem til at følge debatten fremover.
 
mvh Per
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er korrekt - Vel at mærke hvis bilen fortrinsvis anvendes i udlandet. Ellers kan du ikke bruge det til noget.  

"Dommen får den konsekvens, at Danmark forsat kan opkræve registreringsafgift af udenlandske firmabiler, der af en udenlandsk arbejdsgiver er stillet til rådighed for en dansk bosat arbejdstager, når bilen ‘i det væsentlige varigt'' bruges i Danmark. Men såfremt bilen alene bruges i mindre omfang i Danmark, vil der ikke skulle betales registreringsafgift''."
 
Når der skal betales dansk registreringsafgift kommer man ikke udenom at det påvirker beregningsgrundlaget for den fri bil, som derfor fortsat vil være bilens nyvognspris indregistreret på danske plader.   
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)