Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil trykte bøger uddø?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Først og fremmest vil jeg lige gøre det klart i forhold til titlen på indlægget, at jeg med "uddø" mener nærmest være ikke eksisterende (ligesom LP plader). Trykte bøger vil formentlig altid eksistere i de næste rigtig rigtig mange år frem, men vil den almene person også benytte dem?

Selv er jeg nemlig lidt delt. Jeg er ejer af en Amazon Kindle og synes godt om den, først og fremmest fordi det er nemt at læse på den og du kan have mange bøger med dig.

Dog kan jeg på den anden side også godt lide trykte bøger. Dette gælder især hvis jeg virkelig skal studere noget, eksempelvis læse en lærebog i skolen. Hvis jeg ikke har adgang til en lærebog på tryk, så plejer jeg at printe en online udgave ud - Det virker måske sindsygt nu om dage, men det virker altså for mig. Omvendt ligger jeg altid i sengen og læser på min Kindle.

Så hvor tror I at tendensen bevæger sig hen? Der er vist ingen tvivl om at de online udgaver er kommet for at blive, men vil de fuldstændig overtage alt det trykte?

Noget helt andet er indretning. Jeg er lige flyttet og tænker i denne forbindelse at sætte en stor reol op i stuen til alle mine bøger (og fremtidige bøger), men måske er dette en dum idé? Jeg synes bøger er pæne og det er en slags kunst, men vil bøger om "få" år være nutidens svar på LP'er eller hvordan?

Jeg ved det ikke, men vil gerne høre dit svar.... :-) 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - trykte bøger vil uddø.
Alting har sin tid og vil derefter uddø.
Det gælder for opfindelser, vaner, måder at gøre ting på, plantearter, dyrearter, planeter osv.
Og altså også for bøger.

Mit helt uvidenskabelige gæt er, at der vil gå en del år før elektroniske udgaver af skrevne bøger reelt udraderer salget af trykte bøger.
Men i takt med at det sker, vil der også ske noget med måden vi læser og skriver på.

Du sammenligner selv med LP'en.
Da CDen i sin tid kom, syntes jeg, det føltes underligt, at jeg ikke lige skulle "sunde mig" oven på musikken efter ca. 20 minutter, når pladen skulle vendes. Jeg syntes, det var mærkeligt, at de skønne kunstværker, som pladecovers ofte er, blev erstattet af små booklets. Men kunstnerne har jo indtaget dette nye medie og tilpasset deres værker til disse op til godt 70 minutter. Og de små booklets kan noget, som de store covers ikke kunne. 

På samme måde vil elektroniske bøger finde deres måder at udnytte medierne på. 

Jeg husker i øvrigt også, at jeg har villet huske at spole en DVD tilbage, før jeg afleverede den...Embarrassed

Hans 

Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Hans.

Og du har formentlig helt sikkert ret i alt hvad du skriver :-)

- Det digitale er kommet for at blive, det er der vist også mange som er enige i lige netop på dette forum. Nogle af os er bare lidt langsommere om at konvertere end andre.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Haller:
Noget helt andet er indretning. Jeg er lige flyttet og tænker i denne forbindelse at sætte en stor reol op i stuen til alle mine bøger (og fremtidige bøger), men måske er dette en dum idé? Jeg synes bøger er pæne og det er en slags kunst, men vil bøger om "få" år være nutidens svar på LP'er eller hvordan?

Fordi noget ikke er super moderne, hvorfor skulle det pæne så pludselig forsvinde ? ... Syntes du bøger er pæne og spændende så smid dem da op til udstilling, og nyd dem, det er trods alt ikke alle os andre der skal kigge på det. Fortryder du så om 5 år, så har du kunne nyde det i hele den tid, ingen grund til at tage dårlige ting på forskud.

LP bliver nu stadig solgt i rimelige mængder, og ellers er det trods alt blevet en spændende "niche" for mange, og det er der da intet dårligt i.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Fra Ringkøbing
Tilmeldt 11. May 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Uden at vide noget, betyder det utroligt meget hvilke slags bøger du snakker om. Selv har jeg gået på HTX (sluttede i sommer), hvor vi helst ser lærebøger værende som pdf'er. Her kunne vi sågar finde på at scanne bøger ind, hvis vi ikke kunne finde dem online. Dette gjorde vi både for ikke at skulle slæbe dem frem og tilbage, plus at man aldrig glemmer sin bog. Desuden kan man tage noter i pdf'erne, uden at man ødelægger bogen af. Så her er fremtiden digital. 

Omvendt med romaner tror jeg det er meget forskelligt fra person til person, hvad de finder bedst. 

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 11
Fra  Netbager Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjek Mofibo.com der er jo en slags spotify bare for bøger. Bruger deres app hver dag og meget tilfreds. Nu køber jeg nok ikke bøger mere på grund af det.

Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 145
Fra  UG Arts Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

salg af vinylplader er steget med 745 procent siden 2008.

Bøger vil muligvis uddø en periode præcis som LP-Plader, men eventuelt vende stærkt tilbage ligeså.

Mit første affiliate site: http://frituregryde.dk/

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 11
Fra  Netbager Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Alsen:

salg af vinylplader er steget med 745 procent siden 2008.

Bøger vil muligvis uddø en periode præcis som LP-Plader, men eventuelt vende stærkt tilbage ligeså.

Det er jo også ud for et meget lavt udgangspunkt og mange kan i dag godt lide ting der er retro.

Tilmeldt 3. Oct 13
Indlæg ialt: 159
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ligesom Mathias, at bøger vil få samme rolle som LP-plader. Man vil læse en hel del digitalt, især lærebøger og fagliteratur, og så er der nogle man bare må eje i mere håndgribelig form. Rigtig mange musikere udgiver deres musik på vinyl, i et mindre, oplag, og det tror jeg også kommer til at ske for bøger. Så fans kan købe og have stående.

Jeg synes bøger (på en reol) hygger vildt meget, og vil da være trist hvis det forsvandt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)