Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor lang er en optimal artikel?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har mange forespørgsler på artikler til nettet i bestemte længder.
Når man ønsker sig en artikel i en bestemt længde, tror jeg, det hanlder om, hvad man mener, man får den bedste SEO-mæssige værdi ud af.
Nogle foretrækker korte artikler på 2-300 ord.
Andre foretrækker lange artikler på 1500+ ord.
Jeg oplever, at der er en tendens til et ønske om længere artikler.

Min holdning har hele tiden været, at kunderne selv må bestemme, hvor lange tekster et vil have, for jeg vil ikke blande mig i deres SEO-strategi. Jeg følger overordnet med i, hvad forskellige SEO-folk siger, men netop på dette punkt, er jeg lidt forvirret, fordi jeg hører modstridende meldinger.

Så hvad mener I – hvor lang er den SEO-mæssigt optimale artikel – og hvorfor?

Venlig hilsen

Hans

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 12:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mit bedste bud er, at en artikel skal have tilstrækkeligt med indhold, men ikke mere indhold end at læseren fortsat kan bevare overblikket og interessen. SEO handler jo i høj grad om at brugerne skal kunne lide det, de læser - det giver potentielt links og henvisninger.

Personligt bruger jeg ikke tid på at tælle ord og bogstaver, men fokuserer på relevans og kvalitet. Herefter er det - for mig - underordnet, om artiklen fylder 300 eller 1000+ ord.

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 12:52

Enig med Jesper.

Jeg har ranket på side 1 af Google både med tekster a 3-400 ord og over 2.000 ord. 

Så rent SERP-mæssigt har begge slags virket for mig - om der så kan forekomme nogle forskelle, må jeg nok hellere lade en decideret SEO-mand om. Jeg kan blot konstatere, at begge ting har virket form mig.

Jeg konkluderer derfor også, at der bør lægges mere vægt på, om teksten/artiklen er forfattet optimalt ift. konvertering - uanset om målet måtte være en deling, et salg, et klik på et link eller noget helt fjerde.

Nogle tekster KAN bare ikke forfattes på under 1.000 eller 2.000 ord, hvis de skal være fyldestgørende efter hensigten (fx. blueprints/guides), hvorimod andre tekster simpelthen ikke kan holde til at fylde mere end et par hundrede ord (fx. produkttekster på webshops); hvis folk er inde på en webshop for at købe en blyantspidser i plastik, jamen så er der bare ikke særligt meget at fortælle om denne blyantspidser.

Bevares, den fås i 3 forskellige farver, passer til den og den type tykkelse af blyanter - men det er også dét - folk er højst sandsynligt fløjtende ligeglade med, at den er produceret på den og den fabrik, bladet er lavet af det og det materiale osv.

Mads

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:56

Mads Grønlund:
Jeg har ranket på side 1 af Google både med tekster a 3-400 ord og over 2.000 ord. 
Yes

Samme erfaringer her.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:15

Jesper Nerløe:
Personligt bruger jeg ikke tid på at tælle ord og bogstaver, men fokuserer på relevans og kvalitet.

Den slags glæder jo en gammel kommunikatør.
Men når vi skal sælge disse SEO-orienterede artikler, er vi nødt til at have et objektivt mål.
Jeg tror i hvert fald, at det vil være svært at sælge artikler med på "vi skriver det, der skal stå".

Min egen tanke om det har længe været, at hvis man skriver godt til mennesker, rammer man på langt sigt også maskinerne.

Venlig hilsen

Hans 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 14:29

Hans Stokholm Kjer:
Min egen tanke om det har længe været, at hvis man skriver godt til mennesker, rammer man på langt sigt også maskinerne.

Det tror jeg du har meget ret i ?

Indhold er KongenWink

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:01

Mads Grønlund:
Jeg konkluderer derfor også, at der bør lægges mere vægt på, om teksten/artiklen er forfattet optimalt ift. konvertering

Naturligvis - og set med nogle SEO-folks briller er en vis længde en del af gamet, når målgruppen er søgemaskinernes gunst.

Mads Grønlund:
Nogle tekster KAN bare ikke forfattes på under 1.000 eller 2.000 ord

Her er jeg ikke nødvendigvis enig.
Hvis der er brug for så lang en tekst for at behandle et emne fyldestgørende, bør man nok også overveje sandsynligheden for at målgruppen når til bunden af teksten. Ofte vil jeg af kommunikationshensyn dele en sådan tekst op i flere små og dermed gøre det mere overskueligt for læseren at nå igennem det hele.

Mads Grønlund:
hvorimod andre tekster simpelthen ikke kan holde til at fylde mere end et par hundrede ord (fx. produkttekster på webshops); hvis folk er inde på en webshop for at købe en blyantspidser i plastik, jamen så er der bare ikke særligt meget at fortælle om denne blyantspidser.

Her er jeg til gengæld helt uenig.
Hvis kunden ønsker det, kan jeg skrive alle de ord, det skal være om en gul blyantspidser. Og når jeg er færdig, kan jeg skrive lige så mange ord om den grønne og den røde. I en rådgivningssituation ville jeg drøfte behovet for den lange artikel med kunden - men sproget kender ingen grænser. Der er altid ord nok. Men indrømmet - det bliver svært at trække en menneskelig læser med til ord nr. 1000 om den gule blyantspidser.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 15:14

Hej Hans

Jeg finder en artikel på 150 ord rigeligt. Men om der findes en passende længe, er vel svært at svare på. Kommer an på hvilken situation vi er ude i her. 

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:33

Internexus:
Jeg finder en artikel på 150 ord rigeligt. Men om der findes en passende længe, er vel svært at svare på. Kommer an på hvilken situation vi er ude i her. 

Så lad mig forfine spørgsmålet lidt:

Hvordan får man den bedste SEO-effekt af henholdsvis 150 og 1500 ord?

Jeg kan se, at nogle af vores tekster ender på kundernes egne sider, mens andre ender på eksterne sider. Det er klart nok, at de tekster, der skal havne på eksterne sider, skal matche disse siders krav til minimum og maximum længde. Men jeg er stadig ikke med på, hvad der får nogen til at ønske bestemte længder. Der er selvfølgelig en økonomisk side, men man bør vel tænke sin SEO-effekt over økonomien?

Hans

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 01:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hans Stokholm Kjer:
Men når vi skal sælge disse SEO-orienterede artikler, er vi nødt til at have et objektivt mål. Jeg tror i hvert fald, at det vil være svært at sælge artikler med på "vi skriver det, der skal stå".

Sværhedsgraden afhænger jo af dit kundesegment og af din salgsargumentation - hvis dine kunder går mere op i antallet af ord i den tekst, de køber hos dig end værdien/betydningen, som ordene tilsammen skaber, så har du nok ret.

Et objektivt mål kan jo i sig selv være argumentationen omkring, hvorfor det altid tjener din kunde bedst at fokusere på kvaliteten (indholdet) i stedet for kvantiteten (antal ord):

"Kære kunde: Vil du købe en artikel, hvis væsentligste værdi består i antallet af inkluderede ord - eller vil du købe en artikel, hvis væsentligste værdi består i, at den indeholder præcis det, der skaber værdi?".

Min pointe er: Vil du sælge ord eller vil du sælge tekster?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)