Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktionærlån II

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent. Nej vi bliver nok ikke helt enig.

Det du skriver med aktieombytningen er ganske enkelt forkert. Et selskab, der skattemæssigt har samme pligter som et dansk selskab, har også samme rettigheder - også med hensyn til at få tilladelse til skattefri aktieombytning.

Prøv selv at spørge Skatterådet.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:03
Tja netop Skatterådets formand Christen Amby har jo udtalt sig skeptisk om mulighederne for skattefri aktieombytning i den omtalte artikel. Det er rigtigt at et selskab på dansk ledelse behandles efter danske skatteregler, men det er ikke et dansk A/S eller ApS, eller et selskab indenfor EU der er tale om. Dvs. det beror på en konkret vurdering, og pt. fører Skat en restriktiv praksis med hensyn til omstruktureringer.  

Vedr. fusion o.l. I den her verden er der heller ingen virksomheder der står stille. Virksomheder mødes konstant af opkøb, ejerskifte, samt omstillingskrav hvilket ofte afleder et ønske om omstrukturering af selskabsstrukturen. Her vil man kunne komme til at løbe panden mod en mur hvis selskabet i toppen er et udenlandsk Off-shore selskab. Dels i skattemæssig henseende, men man kan også komme ud i at en nye samarbejdspartner, køber af et datterselskab eller lignende, springer fra fordi man ikke bryder sig om konstellationen. Det kan meget vel være at sitautionen er anderledes om 10 år i takt med at vi bliver mere og mere internationaliserede.  

For lige for mit vedkommende at lukke denne debat som efterhånden har udviklet sig til noget hvor de fleste er stået af: Det oprindelige udgangspunkt var at man havde et aktionærlån. Michael har svaret at det er lovligt når lånet eksisterede ved etablering af ejerforholdet. Noget jeg ikke har undersøgt men heller ikke har grund til at betvivle. Thats it.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:34

Hej Bent.

Jeg tror også vi skal lukke debatten. Jeg har heller ikke anledning til at betvivle om aktionærlånet er lovligt eller ej.

Vi bliver ikke enige Bent. Men Amby tilkendegav blot, at man ikke uden videre kan forvente tilladelse til skattefri aktieombytning, hvis der ikke er en erhvervsmæssig begrundelse for aktie-ombytningen. Men det gælder jo også danske selskaber.

Men som han også sagde, at hvis holdingkonstruktionen er etableret fra starten af, kan man ikke gøre noget. Og det med omstruktureringer er efter min mening ikke noget problem - og skulle det blive et problem, så kan holdingselskabet jo blot sælge aktierne. Her aktierne været i holdingselskabet i mere end 3 år, så er det jo skattefrit.

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:54
Hej Bent.

Jeg glemte lige noget.

Skatterådets formand er ikke Christen Amby. Han er kun menigt medlem og indvalgt af SF. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:09
Det er rigtigt. Og ja hans politiske indgangsvinkel til tingene er ret åbenbar

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)