Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er etableringsgebyr til erhvervskonto fradragsberettiget?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Hørsholm
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Fra  Marinordic Skrevet kl. 03:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Kan jeg fradrage de 750 kr., jeg har har betalt for at etablere en erhvervskonto? Og i så fald hvilken post falder det ind under?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:42

Ja, du kan sagtens fratrække gebyrer m.m. for etablering og drift af en erhvervskonto i dit regnskab. Du kan postere det under bankgebyrer eller lignende.

kah:

Dette link handler om fradrag for gebyr og provisioner på lån optaget af private, så det kan ikke bruges her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:57

helt enig i at linket slet ikke omfatter gebyr for stiftelse af erhvervskonto og i at det selvklart kan fradrages som gebyr. vær opmærksom på t det givet er uden moms
evt faste omk. ex 50 kr om måneden eller hvad det kan være vil også være udgift som gebyr
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 14:18

Du kan opnå skattefradrag for visse af etableringsomkostningerne på et lån eller en kredit, men kun hvis løbetiden er aftalt til under to år. Det fremgår af Ligningsloven, der siger, at du kan få fradrag for "Stiftelsesprovisioner, engangspræmier og lignende engangsydelser for lån eller kaution.......". - See more at:

I starten står der et lån eller kredit, og er kassekreditten med ret til overtræk er det vel noget andet.Smile 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48

kah:
I starten står der et lån eller kredit, og er kassekreditten med ret til overtræk er det vel noget andet

vi må se to forskellige tråde - jeg kan kun se spørgsmålet handler om gebyr for oprettelse af erhvervskonto - som ikke nødvendigvis overhovedet har med lån at gøre - den kan sågar være uden overtræksret - men koste 750 kr få etableret - i en del banker idag - intet med stiftelsesprovision, men gebyr for selve oprettelsen af en konto med kort og netbank til erhverv

der står vel:

Hej Amino'er,

Kan jeg fradrage de 750 kr., jeg har har betalt for at etablere en erhvervskonto? Og i så fald hvilken post falder det ind under?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:12

Ronni O. Joensen:

Hej Amino'er,

Nej, der er ikke skattemæssigt fradrag for gebyrer eller lignende ved etablering af eks. en kassekredit.

Hvis der er tale om et gebyr for oprettelse af en almindelig bankkonto uden kredit, så er det driftsomkostning under administrationsomkostninger.

Reglerne fremgår, om end lidt "snørklet", her:

http://www.tax.dk/jv/cb/C_B_1_7_8.htm

Her fremgår følgende:

Øvrige udgifter kan derimod ikke indgå i opgørelsen, fordi de ikke direkte angår selve gennemførelsen af anskaffelsen (afståelsen) af lånet (fordringen) eller berigtigelsen af lånet.

Eksempler på øvrige udgifter, der er opgørelsen efter kursgevinstloven uvedkommende, fordi de falder uden for den type omkostninger er fx udgifter til

• rådgivning. Se SKM.2009.53.SR og SKM.2010.199.ØLR.
  • undersøgelser, fx kreditvurdering af kontraktspart eller due diligence
  • forhandlinger, fx forhandlinger med en bank eller flere banker i forbindelse med opnåelse af syndikerede lån eller fastlæggelse af vilkår for lån eller obligationsudstedelse
  • koncipering af låneaftale og lignende.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21

Tonny Skov Pedersen:

Nej, der er ikke skattemæssigt fradrag for gebyrer eller lignende ved etablering af eks. en kassekredit.

Hvis der er tale om et gebyr for oprettelse af en almindelig bankkonto uden kredit, så er det driftsomkostning under administrationsomkostninger.

godt - men nu skriver du for en almindelig bankkonto - der indgår vel en Erhvervskonto - som hos danske bank vel netop koster disse 750 kr at etablere (ikke med kredit men som en helt enkelt erhvervskonto)-  Hvis det er en sådan almindelig erhvervskonto uden kredit - så er det vel fradragsberettiget - 

Der er også en del banker som til erhverv tager 50 - 100 kr per måned sågar - bare for erhvervskontoen med tilhørende netbank - og det ville jeg da mene man kan trække fra et sådan gebyr - eller?

Flere og flere banker opkræver sådanne gebyrer, som ikke har med stiftelsesomkostninger til kassekredit at gøre men er simple bankgebyrer - jævnfør

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/05/06/042025.htm 

vh

Fra Hørsholm
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Fra  Marinordic Skrevet kl. 21:54

Hej alle,

Tak for respons indtil videre.

Til info går de 750 kr. til oprettelse af en erhvervskonto med tilhørende erhvervsrådgiver. Der er slet ikke tale om en kassekredit eller noget.

Mvh.

Ronni 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 21:56

Ronni O. Joensen:

Hej alle,

Tak for respons indtil videre.

Til info går de 750 kr. til oprettelse af en erhvervskonto med tilhørende erhvervsrådgiver. Der er slet ikke tale om en kassekredit eller noget.

Mvh.

Ronni

Og lige en sidekommentar; hvorfor ikke finde en anden bank der ikke tager den slags gebyrer? F.eks. har Nordea en basis-pakke til virksomheder der ikke koster noget som helst.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)