Hej Amino'er Jeg er kommet i den heldige situation at jeg pr. d. 14/10 har fået en ansat. I den forbindelse har jeg tilmeldt mig på Danløn.dk, har fået godkendt OS02 aftalen og har tilmeldt min virksomhed A-skat. Men så rækker min viden heller ikke ret meget længere i forhold til ansatte, da jeg aldrig har prøvet det før :) Personen skal arbejde 15 timer om ugen og får resten suppleret op af kommunen pga. en kronisk sygdom. (flexjobber) Men nu sidder jeg så og "leger" lidt med det her lønsystem og kommer i tvivl om en masse punkter og håber derfor at der er en venlig sjæl med forstand på løn, regler osv. Under lønoplysninger på danløn er der forudfyldt ATP ordning Almindelig (A), der er sat flueben i AM-bidragspligt og under punktet barsel står der "Ingen" Under punktet ferie kan man vælge "Ingen" "ferie med løn" "kvartals" "årligt" og 25 feriedage.
Er ovennævnte udfyldt korrekt? Er der noget som er lovpligtigt? Er der noget som kan vælges fra? Og så lige en sidste ting - indberetter danløn selv A-skat for min virksomhed, eller skal jeg aktivt indberettet noget hver måned på skats hjemmeside? På forhånd tak for jeres hjælp :) |
ja lyder rigtigt - ATP vil så afhænge af antal timer i perioden - hæng mig ikke op, husker noget med 31 timer om ugen udløser ATP ellers ikkeWEBoptimist.dk:Under lønoplysninger på danløn er der forudfyldt ATP ordning Almindelig (A), der er sat flueben i AM-bidragspligt og under punktet barsel står der "Ingen"
Hvis det er en funktionær f.eks som får løn når han holder ferie - får for de 15 timer uden at skulle komme er det ferie med løn - ellers f.eks. årligt i mit valg og så feriekonto så bliver hans tilgodehavende sat ind på feriekonto så han kan få dem når han holder ferie - Er det funktionær og ferie med løn vil danløn opgøre hvad der skal sættes afWEBoptimist.dk:Under punktet ferie kan man vælge "Ingen" "ferie med løn" "kvartals" "årligt" og 25 feriedage.
nej ATP og feriepenge vil være lovpligtige som du beskriver arbejdet - det er det for alle ansatteWEBoptimist.dk:Er ovennævnte udfyldt korrekt? Er der noget som er lovpligtigt? Er der noget som kan vælges fra?
Du har din konto på OS2 aftalen danløn indberetter både skat, atp og feriepenge og beløbet bliver trukket på den konto du har opgivet, og da du vel også taster medabejderens navn og kontonummer, så klarer systemet også udbetalingen til hamWEBoptimist.dk:Og så lige en sidste ting - indberetter danløn selv A-skat for min virksomhed, eller skal jeg aktivt indberettet noget hver måned på skats hjemmeside?
Du ser også under medarbejderen BOGFØRINGSGRUPPE og vælger du her et bogholderisystem som passer med dit - så kan du i højre side når du har bogført (udløst) lønnen i danløn trække både lønspecifikationen OG en liste der viser helt præcis hvilke konti i dit system du skal bogføre alt på eller trække en fil som kan indlæses direkte i dit system (nok lige så nemt bare at tage listen når det kun er en medarbejder)
Træk på danløns support - de er hurtige
vh