Jeg står i en situation, hvor jeg gerne vil vide om det er muligt for mig, at starte et holdingselskab mens jeg er på dagepenge for så at starte et aps, når/hvis jeg får investorpenge. Vil det være muligt?
Et holdingsselskab giver jo ingen mening, hvis det ikke har noget at være "holding" for. Så kan du lige så godt bare lave en opsparing i banken og lade pengene vente dér indtil du skal bruge dem.
Det er noget KUN din a-kasse kan svare dig på. Du vil skulle kunne overbevise dem om at du er til rådighed full time stadigt, men det skulle vel kunne lade sig gøre. Der er a.kasser som mig bekendt slet ikke giver ok til at stifte CVR når man er på dagpenge, andet end som bi-beskæftigelse - men også jeg har lidt vanskeligt at se formålet, for du skal jo bruge 80.000 kr i kapital + stiftelsesomkostninger for at stifte holding og for det samme beløb som investering + en ekstra stiftelsesomk. kan du stifte holding med drift samtidigt den dag du har behovet. Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/aps-og-aps-med-holding-grundlag-og.html - tal med din a-kasse det er kun den der kan gi dig det konkrete svar hvis du forsat vil stifte holding
Mig bekendt finder jeg ingen problemer med et Holding selskab eller nogen anden virksomhedsform så længe du er på a-kasse.
Du kan sågar have ansatte...
Men for at stifte et selskab eller anden fom så skal du have tilladelse af din a-kasse som har 2 kriterier eller i princippet 1 kriterie.
Du skal stå 100 % til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket betyder at du ikke må have faste kontakt / åbningstider samt bevise at du altid kan udføre evt. arbejde / opgaver for firmaet uden for normal arbejdstid.
Er dine indtægter ukontrolable - d.v.s. at man ikke se tidforbruget i en indtægt så bruges der en omregningsfaktor på ca. kr. 200 pr. time - altså for hver kr. 200 du tjener modregnes der 1 times dagpenge..
Har du en timebetalt indtægt modregnes antallet af brugte timer -
Søg info på nettet så du har lidt forhåndsviden og derefter kontakter du din a-kasse omkring regler
Ja Henrik, Det ville vaere lykkeligt hvis a-kasserne fulgte den praksis. En rundtur paa Amino vil give dig et billede af en anden virkelighed for ivaerksaettere.
Tvivler ikke på at du har ret i at der er problemer derude og som nok også kan have noget at gøre med hvem som man kommer til at tale med på sin a-kasse.
Jeg har selv været ledig under HK og fik en folder hvor de førnævnte krav stod ...og de er jo ikke hevet ud af den blå luft...
Det var netop også med tanke på at der findes A-kasse folk som ikke altid har den rette viden eller ikke er medgørelige, at jeg ville at Indlæggets ejer skulle læse / finde regler med videre selv inden kontakt og således have nogen henvisningsmuligheder / argumenter til brug, i det tilfælde at denne bliver bemødt negativt.