Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af privatejet virksomhed med gæld?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i gennem flere år haft en samarbejdspartner som jeg i princippet har været glad for, vi har drevet to selvstændige virksomheder hendes som privatejet, min samarbejdspartners udelukkende har beskæftiget med distribution af varer ejet af 3 part jeg har solgt varerne sammen med mine egne og fået en provision heraf, eller dvs at det har knebet meget med betalings profilen og da jeg satte stolen for døren skete flg.:

Jeg blev tilsagt til møde hos min samarbejdspartners revisor hvor hun havde sendt sin far i sit sted da hun i flg. faderens udsagn er ved at gå ned med stress og trænger til ro. Jeg bliver tilbudt 1/3 del af de penge som der bliver skyldt, ikke som en kontant betaling men i form af gratis lagerleje i den tid desuden skulle jeg pr. d.d afgive retten til at sælge hendes varer (vi har en kontrakt på et års opsigelse under den forudsætning at hun stadig er ejer af virksomheden samt ikke mister sine agenture) eller jeg kan "vælge" den mulighed at han overtager hendes virksomhed samt hus/bygninger m.m. da hun åbenbart skylder ham mange penge. Jeg får ret hurtigt sagt nej tak til tilbuddet da jeg ærligt talt føler mig lidt til grin over at sidde til møde med en far der lige mener at han skal klare sin datters problemet ( pigen er 40)Jeg kommer med en del synes jeg selv forslag til hvordan vi kunne løse problemet men alt afvises i første omgang og jeg bliver bedt om at træffe en beslutning her og nu hvilket jeg naturligvis nægter- Revisoren om der også skyldes penge til få samme "tilbud/valg".

Her kommer så spørgsmålet: Kan faderen uden videre overtage hendes virksomhed/bygninger mm?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:03

marotzke:
Her kommer så spørgsmålet: Kan faderen uden videre overtage hendes virksomhed/bygninger mm?

Nej 

Der skal foreligge en reel og lovformelig aftale partner imellem. 

Ellers ville det jo være let at løbe fra alle aftaler, gæld m.m. for din samarbejdspartner.

Der er jo trods alt også lidt kreditorbeskyttelse til også i b2b forhold

Tilmeldt 29. Sep 13
Skrevet kl. 08:07

Min klare overbevisning er også at det ikke er lovligt uden kreditor samtykke men da der hårdnakket blev påstået at de havde talt med en advokat blev jeg lidt svedt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

først synes jeg som ikke du skal føle det underligt at hendes var repræsenterer hende - har hun stress og han er en god far der måske tilmed ved lidt om forretning, så synes jeg det var et fint nok valg.

Jeg synes også du gør helt ret i at takke nej til et forslag om 30% via gratis lager i en tid

Faderen kan ikke uden videre overtage hendes ting men han kan jo købe dem hvis han vil - og så til en markedspris da hendes kreditorer givet ellers kan komme efter ham - selv om faderen har penge til gode hos datteren (og måske mere datteren end selskabet) må hun ikke åbenlyst forfordele ham i forhold til jer andre kreditorer, hvis det brænder på

Hvis hun er bagud med betaling, så ville jeg nu nok sætte en klar rykker procedure igang, og da der jo tydeligt kan være lidt "unde" hensigter, ville jeg nok betale en advokat for at sende et brev der klargjorde, at efter jeres møde vil du opgøre dit tilgodehavende til kr xxx som skal betales inden 14 dage, hvorefter det uden yderligere varsel overdrages til retslig inkasso

Her var det fint hvis du havde haft noget skriftligt om tilbuddet på de 30% men der var jo tredie person til stede som jeg husker indlægget - det tilbud er jo anerkendelse af dit krav samtidigt

OM du så vil lade den køre til inkasso kan du lade afgøre af reaktionen, men ved at få dit krav ind officielt, bliver det vanskeligere at komme uden om dig uanset hvad.
Det stoppe jo samarbejdet, men det er mit indtryk, at det nu nok stopper i alle fald
Venlig hilsen John Hannover

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:48

John har nogle rigtig gode pointer i ovenstående.

Det vigtigste er her:

1. Samarbejdet slutter under alle omstændigheder.

2. Det er lidt for nemt at dække sig ind under stress og så ikke betale sin gæld.

Jeg ville uden tvivl opgøre mit tilgodehavende og netop som John nævner, så har revisoren tilstede vidnet at faderen faktisk accepterer tilgodehavendet. Det eliminerer enhver mulighed for at bestride dit tilgodehavende, så jeg ville afgjort gøre, som John anbefaler. Kør hele maskineriet i stilling og brug dine muligheder for at indkassere dit tilgodehavende.

Det her lugter bare alt for meget af at have givet op og nu skal faderen rydde op med mindst muligt tab. Han tænker kun på sin egen kasse, men er der bygninger, så skal de sælges og du skal have dine penge. Er de intet værd, så er det bare ærgerligt. Men driver man handel, så må man tænke over konsekvenser, inden man forpligter sig til noget. Hun burde vide, at hun skal betale og det bør hun så - om hun skal tvinges eller ej.

Gør som John skriver - forlang at få dem og brug en god advokat til at skrive brevet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28

Hej Marotzke

Det korte svar er NEJ - hvis der foreligger en personligt ejet virksomhed.

Din samarbejdspartner kan ikke uden din accept sætte en anden i sit sted.

Fra Auning
Tilmeldt 15. Nov 11
Indlæg ialt: 176
Fra  VDL Media - www.SPORT45.dk - www.ALTsport.dk Skrevet kl. 08:47

jeg kan iøvrigt anbefale Jacob som lige har skrevet hvis du får brug for en advokat

VDL Media driver flere portaler, skal vi hjælpe med at drive din ? kontakt os for mere info. 

Tilmeldt 29. Sep 13
Skrevet kl. 16:41
Hej John,

Mange tak for dit svar :-) jeg skylder at sige at jeg bestemt har stor forståelse overfor at hun pt er lidt presset men hun er dog i stand til at passe et job ved siden af og jeg talte med hende samme formiddag hvor hun da godt kunne have nævnt at hun ikke kom.
Tilmeldt 29. Sep 13
Skrevet kl. 16:42
Mange tak for hjælpen :-)
Tilmeldt 29. Sep 13
Skrevet kl. 16:53
Jacob, jeg håber naturligvis ikke at jeg får brug for en advokat men ellers kontakter jeg dig for bistand.
Jeg har i løbet af i dag fået lidt på fornemmelsen at hun bare gerne vil ud af den aftale vi har om at jeg sælger hendes varer, det kan hun jo også sagtens komme men med et års opsigelse og det kommer åbenbart bag på hende at jeg ikke vil løse hende af kontrakten i morgen. Jeg tror det er kommet bag på hende at jeg forlanger penge for mit arbejde! Det er en stor lettelse at det trods alt ikke er lovligt bare at overdrage virksomheden til hendes far for at kunne slippe uden om vores aftaler :) tak for hjælpen :)
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)