Jeg har i lang tid haft nogen penge stående i banken, og det er sgu lettere kedligt, så igår fik jeg oprettet en konto på nordnet og købt 30 aktier hos Dansk Invest Bio. Det er jo en investeringsforening, men vil gerne selv prøve at skyde nogen penge efter et par selskaber. Men hvordan er tilgangen til det? Hvad kigger i efter? Hver gang jeg læser nyheder at et firma får en kæmpeordre eller vil forsøge sig med noget nyt som JEG synes lyder smart, er det så der man køber? Eller er det allerede for sent der, eller for tidligt hvis ordren ikke er godkendt endnu? Skal man vente til regnskaberne bliver offentliggjort etc?
Håber i kan følge mig, vil bare gerne høre hvad fremgangen er hos jer, selvom den sikkert kan være meget forskellig. Jeg har en del penge til at stå, ved ikke endnu hvor meget jeg vil invistere i aktier, indtilvidere har jeg bare overført 20.000
Er det bedst at holde sig på det danske marked, eller skal man udenlandsk? Store velkendte firmaer eller små firmaer?
Da jeg startede med at interessere mig for aktier for 3 år siden, lånte jeg en masse bøger på det lokale bibliotek. De bøger jeg læste var bl.a. Tjen penge på aktier, Scor kassen med aktier og optioner, Investeringsgrundbogen, Tjen en million på aktier, Køb og salg af aktier og obligationer og Aktionærens ordbog. Disse bøger gav mig en god grundviden. Jeg tror, du vil få meget ud af at læse mere omkring aktier.
Du kan også meldt dig ind i Dansk Aktionærforening. De holder noge gode arrangementer, hvor man kan blive klog på mange ting inden for aktier og investering. De udsender også et medlemsblad ca. hver anden måned. Desuden har de også virksomhedsanalyser på deres hjemmeside.
Om det er bedst at holde sig til Danmark, eller om man skal gå udenlandsk er vel en smagssag. Handelsomkostningerne er oftest billigere ved at handle danske aktier, men til gengæld giver det en større risikospredning også at gå udenlandsk.
Vigtigste lektie af alle når man handler med aktier:
Kursen er i sidste ende styret af udbud og efterspørgsel og KUN udbud og efterspørgsel. Der er spillere på markedet som manipulerer aktierne (smartmoney) for at skabe nogle betingelser, der ikke giver mening for udenforstående (dumb money), og hvis hele markedet går i stå (0 udbud) så falder ALT.
Derfor, giv endelig los. Der er helt sikkert penge at tjene med omtanke, research og en smule held. Men invester aldrig penge du ikke er parat til at tabe.
Evt. kontakt din bank og spørg om du kan få et investeringsmøde, så vil de formentligt lave en investeringsprofil af dig, der afdækker din risikovillighed.
Teoretisk er det smart at undgå enkelt aktier medmindre du har en større sum penge at investere. Dette skyldes portefølje-effekten (risikospredning) og derved minimérer din usystematiske risiko. Teorien siger også, at du ikke kan slå markedet, hvilket vil gøre næsten alle aktie-analytikere og banker arbejdsløse så i det tilfælde kan du vælge at investere i foreninger med de laveste omkostninger (som regel de passivt-forvaltede). Evt. læs op på value-investing (Som Warren Buffet er klar fortaler for).
Hver gang jeg læser nyheder at et firma får en kæmpeordre eller vil forsøge sig med noget nyt som JEG synes lyder smart, er det så der man køber? Eller er det allerede for sent der, eller for tidligt hvis ordren ikke er godkendt endnu?
Du kommer helt generelt altid for sent eller for tidligt. Det kan bestemt hjælpe at følge med i markedet, men du er altid bagefter de egentlige analytikere.
Du skal dels overveje om du har penge nok til at enkelt aktier er godt - dels lægge en strategi for din risikoprofil og dels beslutte om du tror du som en af de få, over lang tid kan slå markedet og derfor handle kort, eller om du som laaaangt de fleste har svært ved konsekvent at slå markedet (Se bare hvor svært de store investeringsforeninger styret af egentlige eksperter der har vist deres kunne har ved at slå markedet over lang tid)