Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal en eneforhandler tilbydes af % til eks. Frankrig???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Århh...

Sidder med nogle lidt kringlede ting for tiden. 

Da vi lancerede vores produkter for første gang på Köln messen i Tyskland, er der siden kommet en del henvendelser på agenter i forskellige lande der vil forhandle disse produkter. 

Normalt er det agenter der tager 10-15% for at etablere salg til div. forhandlere, men nu er der en i Frankrig der spørger om han må have eneret på vores produkter til hele landet!

Det lyder jo fint, men så kan dem der har vist interesse for produkterne (en kvinde med forretninger i Paris) jo ikke aftage dem, og det blokerer os i den ekstra mulighed der måtte komme for at få andre ind. 

Kan man stille en minimum antal ordre (stk) pr. måned eller hvordan sikrer man sig at han ikke bare bestiller 100 stk pr. måned og så blokerer os i at sælge til evt. store aftagere???

Håber på et svar :)

Mvh Sue

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 22:57

Hmmm...

Er der iNGEN her med erfaring fra salg af produkter til udlandet gennem agenter???

Mvh Sue

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Sue,

Det er jo dig, der 100% stiller kravene/betingelserne for at han får enerettigheden til et helt land.

Det ville være ualmindeligt ærgerligt, hvis du lover ham et helt land og han skuffer fælt.

Stil derfor nogle rimelige krav med milestones. Hvis han ikke opfylder dem, så mister han rettighederne. Min erfaring er ofte, at folk lover meget mere end de kan holde og ofte tror de bare så meget på produkterne, at de tror de sælger sig selv og de ikke skal løfte en finger for at få dem omsat. Det ved vi jo godt, at det sker ikke. Der skal arbejdes hårdt og længe for at slå igennem.

Så jeg ville sætte en minimumsomsætning på det første halve år, hele år og flere til, sådan at du ved, hvornår du kan opsige kontrakten. Sørg også for, at han er lagerførende og du kræver en startordre på hvad du ville forvente nemt kunne afsættes indenfor de første 6 mdr.

Stil krav - er han ikke seriøs, så er han hurtigt væk igen. Det kræver noget at få eneret. Ellers må han bare blive almindelig distributør eller kunde. Længere er den ikke.

Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 177
Fra  BumblebeeBusiness Skrevet kl. 09:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sue,

Jeg er HELT enig i Flemmings betragtninger, men vil samtidig tilføje at mange forhandlere/agenter forlanger at få eneret på nye produkter, for ellers er det for surt at lægge meget arbejde i at bygge et brand op, som andre så bare "overtager" ved at komme med senere hen.

Men, vejen frem er at lave en plan med forhandleren, og der skal være rimelige krav fra din side!

Mvh

Torben

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 09:28

selvfølgelig skal du stille krav om noget minimumssalg. For det første sikre det dig at du ikke har givet eneret til en som ikke kan sælge noget særligt, og for det andet holder det forhandleren til ilden at han ved han har nogle omsætningsmål der skal nåes.

Det er helt normalt og kutyme i alle kontrakter om eneforhandling at der er sådanne krav, men sæt dem selvfølgelig realistisk og sæt dem højere og højere for hvert år.

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 13:06

Flemming:

Så jeg ville sætte en minimumsomsætning på det første halve år, hele år og flere til, sådan at du ved, hvornår du kan opsige kontrakten. Sørg også for, at han er lagerførende og du kræver en startordre på hvad du ville forvente nemt kunne afsættes indenfor de første 6 mdr.

Stil krav - er han ikke seriøs, så er han hurtigt væk igen. Det kræver noget at få eneret. Ellers må han bare blive almindelig distributør eller kunde. Længere er den ikke.

Tusind tak alle for gode svar. Flemming du har ret i dine råd, selvfølgelig skal der sættes nogle krav ellers må han ud, men han skriver i sin mail, at han er nyetableret... så selvom han kom på messen som buyer, føler jeg ikke han er stærk nok til at distribuere vores produkter. Den kvinde der har butik i Paris, er måske bedre at satse på i første omgang... 

Det kræver lidt gennemtænkning nu... vil ikke låses til én, men heller ikke brænde min mulighed for at få produkterne til Frankrig.

Tager gerne imod råd fra nogen med en konkret model - antal minimum osv. For det er første gang jeg står overfor sådan et regnestykke. Frankrig er jo stor... og selvom vi er blevet tilbudt at få produkterne ind hos Toys R Us USA (babyafdelingen) så føler vi at eneretten godt kan gives dem, da de dækker hele USA.

Mvh Sue

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 13:46

Hej Sue

Der er rigtigt mange faldgrubber når man skal indgå sådanne aftaler, derfor vil jeg anbefale at du tager kontakt til folk der har stor erfaring med at forhandle sådanne aftale på plads.  Prøv at forhør dig hos eksportrådets rådgivere om de kan hjælpe dig. Eksportrådet er til for at hjælpe danske virksomheder ud på eksportmarkederne. Alternativt vil jeg forslå at du tager kontakt til en Advokat med speciale i forhandler aftaler, du vil kunne finde en advokat her

http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForAdvokat/FindAdvokat/AdvokatNoeglen.aspx  i fritekst feltet skriver du agent  så vil du se alle med speciale i agent og eneforhandler aftaler.

Mvh

Ravn

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 14:01

Ravn:

Hej Sue

Der er rigtigt mange faldgrubber når man skal indgå sådanne aftaler, derfor vil jeg anbefale at du tager kontakt til folk der har stor erfaring med at forhandle sådanne aftale på plads.  Prøv at forhør dig hos eksportrådets rådgivere om de kan hjælpe dig. Eksportrådet er til for at hjælpe danske virksomheder ud på eksportmarkederne. Alternativt vil jeg forslå at du tager kontakt til en Advokat med speciale i forhandler aftaler, du vil kunne finde en advokat her

http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForAdvokat/FindAdvokat/AdvokatNoeglen.aspx  i fritekst feltet skriver du agent  så vil du se alle med speciale i agent og eneforhandler aftaler.

Mvh

Ravn

Tusind tak Ravn... det vil jeg bestemt gøre, for jeg er jo bare mig - med en virksomhed der eksploderede fra den ene dag til den anden. 

Heldigvis er amino et godt sted at hente råd når noget kniber.

:)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 14:05

Dejligt du kunne bruge info. 

Lad os endelig høre hvad du har fået ud af  at kontakte eksportrådet?

Held og lykke med projektet.

Ravn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)