Jeg har et ApS drift og et Holding selskab stiftet i 2010. Da jeg er blevet syg, overvejer jeg at skille mig af med dette. Der er et underskud i selskabet, og jeg har en del penge til gode i det. Hvordan forholder jeg mig til det? Derudover skyldes der ikke noget til leverandører, skat mv. Hvad kan forlange for sådan en løsning? På forhånd tak |
Hej Tevi,
Som udgangspunkt har du et selskab der ikke har nogen værdi - så prisen for noget, som ikke er noget værd, siger vel næsten sig selv? Dog kan der være folk, som er interesseret i at købe selskabet for at udnytte underskuddet, eller for at få adgang til et billigt Aps. De penge som du har til gode i selskabet er vel bogført i selskabet? Hvis ikke, så mener jeg ikke at dit "tilgodehavende" har nogen værdi..
Det er naturligvis ærgerligt - men tænk over det i forhold til dig selv. Hvis jeg nu ringede til dig og fortalte at jeg har et selskab til salg, som ikke har nogen værdi, så ville prisen nok ikke være særlig høj/stor?
Du skal nok få en vurdering af din revisor om hvordan du står og jeg vil ikke udelukke, at der kan være en fordel for en evt. køber at udnytte underskuddet, men jeg mener at huske at hvis der er tale om et skattemæssigt underskud, som er ført op i holdingselskabet, så vil dette være værdiløst, ved salg - men jeg kan ikke huske reglerne, men spørg revisor!
Men værdien - den er nok ikke særlig høj! :-(
/Morten