Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS drift og et Holding selskab stiftet i 2010. Da jeg er blevet syg, overvejer jeg at skille mig af med dette. Der er et underskud i selskabet, og jeg har en del penge til gode i det. Hvordan forholder jeg mig til det? Derudover skyldes der ikke noget til leverandører, skat mv. Hvad kan forlange for sådan en løsning?

På forhånd tak

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 21:12

Hej Tevi,

Som udgangspunkt har du et selskab der ikke har nogen værdi - så prisen for noget, som ikke er noget værd, siger vel næsten sig selv? Dog kan der være folk, som er interesseret i at købe selskabet for at udnytte underskuddet, eller for at få adgang til et billigt Aps. De penge som du har til gode i selskabet er vel bogført i selskabet? Hvis ikke, så mener jeg ikke at dit "tilgodehavende" har nogen værdi..

Det er naturligvis ærgerligt - men tænk over det i forhold til dig selv. Hvis jeg nu ringede til dig og fortalte at jeg har et selskab til salg, som ikke har nogen værdi, så ville prisen nok ikke være særlig høj/stor?

Du skal nok få en vurdering af din revisor om hvordan du står og jeg vil ikke udelukke, at der kan være en fordel for en evt. køber at udnytte underskuddet, men jeg mener at huske at hvis der er tale om et skattemæssigt underskud, som er ført op i holdingselskabet, så vil dette være værdiløst, ved salg - men jeg kan ikke huske reglerne, men spørg revisor!

Men værdien - den er nok ikke særlig høj! :-(

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Korsør
Tilmeldt 15. Jan 08
Skrevet kl. 21:16

Hej Morten, tak for svaret. Naturligvis er mit tilgodehavende bogført i selskabet. Jeg har også drøftet sagen med min revisor og han nævnte også noget med at en evt. interesseret vil kunne drage nytte af underskuddet. Dette er ikke ført op i holdingselskabet netop af samme grund.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 21:18

Hej igen.

Det vil sige at en del af underskuddet i dit Aps er et mellemværende med dig.. hmm... tvivler på at nogen BÅDE vil købe selskab OG betale dig et mellemværende - med mindre der er tale om et selskab med drift og bare en smule goodwill...

/Morten

N.B. Men held og lykke anyway!

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21

Det første som er vigtigt at være klar på er, om der er drift i selskabet, eller om det reelt, ud over gæld til dig er tomt, for er det reelt tomt selskab der bare har underskud, så bortfalder fradraget for underskud ved handel med mere end 50% til 3. part.

Underligt at din revisor ikke har sagt i det mindste - at køber ikke kan få underskudsfradraget uden også at skulle betale dig det hele som forpligtelse som absolut minimum?

Der skal således være en reel risiko for den der overtager - d.v.s. overtager skal regne med at absolut skulle betale dig de penge du har tilgode (og det er ikke bare for sjov- det er helt reelt betale dig) - ellers er underskuddet mig bekendt ikke noget værd idag - hvis selskabet så reelt er tomt.

Det bør en revisor kunne vurdere ud fra det konkrete, her blev det bare et begavet gæt - og der kan sagtens være andre forhold der betyder reel risiko for køber som kan berettige at det skattemæssige underskud kan overtages. I "gamle" dage var handel med underskudsselskaber jo højeste mode, men loven er ændret med alt jeg ved.

Ellers så er det jo så i sagens natur intet værd, ud over for dig, for lukker du, så vil du få et tab på aktieindkomst svarende til den kapital du har investeret som anpartskapital (ex 80.000 kr). Jeg kunne godt forestille mig det var den værdi det kunne ha - de der ca 27% af den oprindelige indskudte ApS kapital (evt overkurs)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Fra  aktie-handler Skrevet kl. 21:22

Der kan jo sagtens være noget goodwill i virksomheden, hvilket jo ikke kan bogføres hvis det er organisk skabt. Derved behøver virksomheden jo reelt set ikke være værdiløs  

Fra Korsør
Tilmeldt 15. Jan 08
Skrevet kl. 21:24

Nej der tror jeg du misforstår. Lad os sige at jeg har et underskud på 250 tkr. og et mellemværende på 150 tkr. men kun forlanger 80 tkr. for drift og holding. Så der er ikke tale om at man skal købe selskabet og efterfølgende betale mig ud..

Tak tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28

Tevi:
Så der er ikke tale om at man skal købe selskabet og efterfølgende betale mig ud..
jo uden han overtager risikoen og dermed gælden til dig kan han ikke fradrage underskud ved køb af mere end 50% af aktierne mig bekendt - det virker som et tomt selskab med underskud og der kan underskud slet ikke sælges videre på den måde - Din revisor kender jo den regel givet, så lad ham fixe det-  han er forhåbentligt opdateret i forhold til den gang man lystigt kunne sælge underskud og få noget for det så - han kan sige om du kan sælge overskuddet og give dig den skattemæssige værdi for en køber, hvis han er sikker på det kan sælges - men det kræver køber overtager den helt reelle risiko bag underskuddet inkl. gælden til dig vil jeg absolut mene

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)