Hej Aminoer - jeg har brug for jeres hjælp! Jeg arbejder i Kina som trainee for et fransk kvalitetskontrol-firma, og jeg har fået til opgave at lave et tilbud, og til det vil jeg gerne høre jeres mening: Min kunde laver et samarbejde med en fabrik i Kina, hvorefter de vil lave en Social Audit for at se hvad de nuværende problemer er. De ønsker at vores kontor i Kina laver en Re-audit og en Annual Audit. Vores pris på Annual Audit er 440 Euro pr. dag. De ønsker også en Factory Audit. Vores pris er 440 Euro pr. dag. De ønsker kvalitetskontrol - i starten - i midten - og i slutningen af produktionen. Produktionen kan være alt fra firmagaver, glas, tøjdyr, hårbørster osv.. Størrelsen af produktionen varierer lige fra 3.000 til 80.000 stk., pr ordre. Kunden vil lave ca. 3 ordrer i måneden, men de ved ikke hvor i Kina de vil placere ordrene. Vores pris på kvalitetskontrol er 190 Euro pr. dag. Det kunden tilbyder os er en kommission på afgivede orderer. Jeg er i tvivl om, om det vil være en god ide, at tage kommission da vi ikke ved, hvor mange procent de vil give. Pga. ordrestørrelserne ved jeg ikke hvor mange dage kvalitetskontrollerne vil tage. Det kan jo variere i x-antal dage, og en ordre på 80.000 stk. vil tage noget længere tid end en ordre på 3.000 stk. Derfor tror jeg ikke, en kommision vil være den bedste løsning for os. - Jeg har tænkt på at give dem et tilbud på en månedsløn, men ved ikke hvad jeg skal tage? - En form for nogle pakkeløsninger, men hvad skal de koste, og hvordan skal det stilles op for at få den bedste løsning for begge parter. Jeg synes, det er svært at finde den rette løsning, som jeg tror min chef vil være tilfreds med.
Håber I kan hjælpe mig. MVH Pernille
|
Efter min mening er du alt for tidligt ude med at skulle beslutte dig, da det helt klart tyder på, at du har for få oplysninger. Det firma, du arbejder for, må f.eks. have en forretningsplan og nogle strategier om, hvorvidt de vil indgå i en kommissionshandel eller ej. Hertil kommer, at man ikke i et seriøst firma kaster sig over en opgave uden at sikre, at ressourcerne er tilstede, og for at ressourcerne er tilstede, skal man vide, hvor mange man skal bruge... så hvis kunden vil have en pris på en opgave, men ikke kender størrelsen på opgaven, så har I et problem med at sikre tilstedeværelsen af ressourcer. Og hvis I ikke kan garantere overfor kunden, at ressourcerne er tilstede, så er I jo ikke en troværdig samarbejdspartner.
Du skriver heller ikke, hvilken form for kvalitetskontrol, I skal foretage. Kvalitetskontrol kan man gøre i en hvilken som helst priskategori. Den billigste er at tage stikprøver, tage varen op i hånden og tænke "den er da ok". Den dyreste er at kontrollere hver enkelt vare i et laboratorium.
Ud fra denne totale mangel på viden vil du så tilbyde dem en pris på 30x440=13200 euro. En så konkret pris på et totalt ukonkret projekt virker fuldstændigt useriøst på mig.
En god sælger er ikke en, der fortæller om sig selv, sine produkter og sine priser. En god sælger stiller spørgsmål, og sikrer, at kunden får den rigtige vare. Når de henvender sig til jer, er det ikke for at få jeres kvalitetskontrol. De henvender sig til jer, fordi de gerne vil have produceret nogle varer billigt, men være 100% sikre på, at varerne er i orden når de ankommer i Europa (eller hvor jeres kunde nu har hjemme). Derfor skal du først sikre, at I er i stand til at løse kundens problem, derefter skal du beregne, hvor meget det vil koste jer, evt. opstille en beregningsmodel for det, baseret på varens art og antal, og derefter kan du så beregne en afregningspris, eller en afregningsprismodel baseret på varens art og antal.
Jeg håber, at det gav dig noget afklaring :-)