Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til prisfastsættelse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer - jeg har brug for jeres hjælp!

Jeg arbejder i Kina som trainee for et fransk kvalitetskontrol-firma, og jeg har fået til opgave at lave et tilbud, og til det vil jeg gerne høre jeres mening:

Min kunde laver et samarbejde med en fabrik i Kina, hvorefter de vil lave en Social Audit for at se hvad de nuværende problemer er. De ønsker at vores kontor i Kina laver en Re-audit og en Annual Audit. Vores pris på Annual Audit er 440 Euro pr. dag.

De ønsker også en Factory Audit. Vores pris er 440 Euro pr. dag.

De ønsker kvalitetskontrol -  i starten - i midten - og i slutningen af produktionen. Produktionen kan være alt fra firmagaver, glas, tøjdyr, hårbørster osv.. Størrelsen af produktionen varierer lige fra 3.000 til 80.000 stk., pr ordre. Kunden vil lave ca. 3 ordrer i måneden, men de ved ikke hvor i Kina de vil placere ordrene. Vores pris på kvalitetskontrol er 190 Euro pr. dag. 

Det kunden tilbyder os er en kommission på afgivede orderer.

Jeg er i tvivl om, om det vil være en god ide, at tage kommission da vi ikke ved, hvor mange procent de vil give. Pga. ordrestørrelserne ved jeg ikke hvor mange dage kvalitetskontrollerne vil tage. Det kan jo variere i x-antal dage, og en ordre på 80.000 stk. vil tage noget længere tid end en ordre på 3.000 stk. Derfor tror jeg ikke, en kommision vil være den bedste løsning for os.

- Jeg har tænkt på at give dem et tilbud på en månedsløn, men ved ikke hvad jeg skal tage?

- En form for nogle pakkeløsninger, men hvad skal de koste, og hvordan skal det stilles op for at få den bedste løsning for begge parter.

Jeg synes, det er svært at finde den rette løsning, som jeg tror min chef vil være tilfreds med.

 

Håber I kan hjælpe mig.

MVH Pernille

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min mening er du alt for tidligt ude med at skulle beslutte dig, da det helt klart tyder på, at du har for få oplysninger. Det firma, du arbejder for, må f.eks. have en forretningsplan og nogle strategier om, hvorvidt de vil indgå i en kommissionshandel eller ej. Hertil kommer, at man ikke i et seriøst firma kaster sig over en opgave uden at sikre, at ressourcerne er tilstede, og for at ressourcerne er tilstede, skal man vide, hvor mange man skal bruge... så hvis kunden vil have en pris på en opgave, men ikke kender størrelsen på opgaven, så har I et problem med at sikre tilstedeværelsen af ressourcer. Og hvis I ikke kan garantere overfor kunden, at ressourcerne er tilstede, så er I jo ikke en troværdig samarbejdspartner.

Du skriver heller ikke, hvilken form for kvalitetskontrol, I skal foretage. Kvalitetskontrol kan man gøre i en hvilken som helst priskategori. Den billigste er at tage stikprøver, tage varen op i hånden og tænke "den er da ok". Den dyreste er at kontrollere hver enkelt vare i et laboratorium.

Ud fra denne totale mangel på viden vil du så tilbyde dem en pris på 30x440=13200 euro. En så konkret pris på et totalt ukonkret projekt virker fuldstændigt useriøst på mig.

En god sælger er ikke en, der fortæller om sig selv, sine produkter og sine priser. En god sælger stiller spørgsmål, og sikrer, at kunden får den rigtige vare. Når de henvender sig til jer, er det ikke for at få jeres kvalitetskontrol. De henvender sig til jer, fordi de gerne vil have produceret nogle varer billigt, men være 100% sikre på, at varerne er i orden når de ankommer i Europa (eller hvor jeres kunde nu har hjemme). Derfor skal du først sikre, at I er i stand til at løse kundens problem, derefter skal du beregne, hvor meget det vil koste jer, evt. opstille en beregningsmodel for det, baseret på varens art og antal, og derefter kan du så beregne en afregningspris, eller en afregningsprismodel baseret på varens art og antal.

Jeg håber, at det gav dig noget afklaring :-) 

Fra Ny Vestergade 5, 1471 København K
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil blot give dig nogle almindelige (gode?) råd du skal tænke på når du fastsætter en pris.

For det første:

Der er to tal du skal tænke på.

1. Hvor meget er kunden villig til at betale. Det du gerne skulle sælge det til er den maksimale pris kunden er villig til at betale.

2. Hvor meget skal I mindst tjene på det. De tal kender du faktisk allerede.

Hvis 1 er mindre en 2 ja så skal i afvise dem som kunder.

For det andet:

De vil gerne tilbyde en kommission, det er også fint nok, men kommissionen skulle jo gerne være noget I selv kan påvirke, og det bliver ikke tilfældet her. Sig derfor nej tak til det. Jo mere I tjener til jeres kunde jo mere skal i naturligvis også have for det.

For det tredje

En anden ting er at din chef vil selvfølgelig gerne have dem som kunde, men kun hvis han kan tjene på det. Hvis i laver en eller form for fastpriskontakt SKAL i have et risikotillæg. Husk at ved enhver forhandling skal modparten ikke have noget gratis. Der skal altid være en eller anden form for modydelse, i dette tilfælde en højere pris. Når det er sagt vil jeg også sige, at ved enhver forhandling er det bedste man kan gøre at gøre kagen større så alle får endnu mere ud af det. I jeres tilfælde kunne det være at I kørte hele kvalitetskontrollen og kunden dermed kunne sikre at han ikke fik dårlige produkter tilbage igen.

For det fjerde

Tilbyd dem evt. en timebaseret aftale på de første 10 audit, og derefter en fastprisaftale afhængigt af jeres tidsforbrug ved disse 10 audit. Husk risikotillægget på fastprisdelen.

Held og lykke

 

 

 

Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)