Hej med jer Jeg havde aldrig troet, at det ville være sværere at lukke end at starte en virksomhed :-) Nedenfor er det jeg på skat.dk har kunne læse mig til, at der skal kigges på: - Momsregnskab (har jeg lavet) - Skatteregnskab (mener de et helt almindeligt "årsregnskab" ?) - Forskudsopgørelse (er det eneste der skal gøres her at sætte flueben i, at virksomhed er ophørt? Hvilken konsekvens har det?) - Selvangivelse (Kan jeg ikke se konsekvensen ved at lukke virksomheden før i 2014, hvor jeg har alle informationer vedr. 2013??) Alle vores varer er solgte og vi har ingen inventar (hobbyvirksomhed). Vi har penge stående på vores bankkonto fra salg af varer. Efter vi har lukket virksomheden har banken nu taget fat i os for at høre, hvad der skal ske med pengene. Jeg tænker, at vi blot kan dele det der er tilbage efter vi har lavet "årsregnskab" fra 1. januar til 30. juni 2013, hvor vi lukkede virksmheden? Er der nogen som kan fortælle mig, hvad jeg gør helt lavpraktisk i forhold til det hele? Tak Anders |
ah - det hænger jo først og fremmest sammen med der i sagens natur skal laves regnskab for selskabetanders78:Jeg havde aldrig troet, at det ville være sværere at lukke end at starte en virksomhed :-)
og det skal være frem til den dato i lukker + hvis I har aktiver i har købt med moms, så skal disse sælges ud - enten til trediepart - eller til en af jer ejere - og I skal betale en klar markedspris (er det nyt så samme som køb) OG i skal betale med moms, så jeres I/S inden det lukker, får en indtægt til regnskabet og en moms indtægt til momsen at redegøre foranders78:- Momsregnskab (har jeg lavet)
jep - som fører til at I kan udfylde jeres udvidede selvangivelser med den fordeling der er aftaltanders78:- Skatteregnskab (mener de et helt almindeligt "årsregnskab" ?)
Jep - at i ikke længere får udvidet selvangivelse hvis I ikke på anden vis har noget der betyder at I skal ha detanders78:- Forskudsopgørelse (er det eneste der skal gøres her at sætte flueben i, at virksomhed er ophørt? Hvilken konsekvens har det?)
Du kan lukke nu eller når det passer jer - men du skal jo ha afviklet først, men har du tallet ved en lukning f.eks. 1/11 - ja så er det tallet til selvangivelsen for virksomhedenanders78:- Selvangivelse (Kan jeg ikke se konsekvensen ved at lukke virksomheden før i 2014, hvor jeg har alle informationer vedr. 2013??)
OK- jamen så er det jo lettere - for så har I intet at købe ud, heller ikke telefoner eller computer e.l. - Penge i banken kan I som altid hæve via mellemregning - privat hævning men I kan også bare vente til I har lukketanders78:Alle vores varer er solgte og vi har ingen inventar (hobbyvirksomhed). Vi har penge stående på vores bankkonto fra salg af varer. Efter vi har lukket virksomheden har banken nu taget fat i os for at høre, hvad der skal ske med pengene. Jeg tænker, at vi blot kan dele det der er tilbage efter vi har lavet "årsregnskab" fra 1. januar til 30. juni 2013, hvor vi lukkede virksmheden?
Afmelde moms hver især - og evt andre ting I kan være tilmeldt hos nogen
hvis det er sådan, så må jeres resultat ikke være under 0 - da der ikke er fradrag for tab ved hobby virksomhed hvis det forholder sig sådan - - det har at gøre med hvor seriøst / intensivt drevet den har været og helt uden inventar og varer osv kan du sagtens ha bedømt retanders78:(hobbyvirksomhed)
Det er som ikke så slemt når du kommer igang, og der er jo ikke så meget nyt i det ud over det regnskab du skal afslutte. God vind med det
venligst John Hannover