Hej Aminoer Jeg skal til at åbne en fysisk butik og har regnet lidt på, hvor meget det kommer til at koste. Det er første gang jeg skal i banken for at låne penge, så kunne godt bruge noget hjælp, før jeg skal snakke med banken i næste uge. Skal bruge 100.000 kr til inventar, Dankort terminal, depositum etc. og et varelager på ca. 250.000 kr. Bør jeg tage et lån på 100.000 til butikken og en kassekredit på 250.000 til varelageret? Hvordan får jeg banken med på idéen? Jeg har lavet forretningsplan, etableringsbudget og driftsbudget. I øjeblikket har jeg et varelager til ca. 10.000 kr, investeret ca. 30.000 kr i webdesign og programmering og opsparet ca. 20.000 kr. Derudover har jeg en bil, jeg har fået vurderet til 50.000 kr. Kan jeg stille de 20.000 jeg har opsparet og bilen i sikkerhed? Hvad nu, hvis banken forlanger mere? Kan jeg så stille varelageret, som sikkerhed? Er det muligt at starte med at afdrage lånet efter f.x 1 år, så jeg ikke skal afdrage fra day one? |
ja du skal måske også ha et likviditetsbudget med, men sandheden er, at det er svært at låne til etablering i banker idag, uden sikkerhed
Du kan givet bruge bil som sikkerhed og også opsparing, men du kunne så nok lige så godt bruge opsparringen i projektet
Du kan absolut også tilbyde sikkerhed i varelager - men banken vil formentlig vurdere det noget ned, selv i forhold til indkøbspris, da der ved en lukning næppe vil kunne hentes fuld indkøbspris ind igen, og det vil være bankens udgangspunkt når der tales sikkerhed
Det er mange penge at skulle låne til et område som butik, hvor mange har det vanskeligt, men du må i forretningsplanen vise banken, at du har seriøse overvejelser der skal føre til, at du bliver en sund butik der kan tåle både etableringsomkostninger OG et så stort lån/kassekredrit
Ofte ville banken nok forvente, at stifter selv stillede med mindst 1/2 kapital fra dag 1 og måske dertil lidt mere for en butik med risiko i fysisk varelager
Det er ikke for at tage modet fra dig, men for at du skal ha dit materiale helt i orden, og så må du se hvor langt du kan komme
Lav ikke langt rækkende aftaler for leje eller andet, før du har banken på plads (og CVR med moms har du vel på plads)
Ikke nogen aftaler du ikke kan komme ud af, før du har den nødvendige finansiering på plads
Ja til sidste spørgsmål, du kan aftale en et års tilbagebetaling, men er det realistisk, det er jo en anden sag. Det vil dit budget og likviditetsbudget kunne vise dig - hvis de er godt udarbejdede. Nogen gange kan det betale sig at få en ekstern (ex revisor) til at gennemlæse plan og gennemregne budget og tilmed måske være med i banken når det er så store beløb
alt godt med det
Venlig hilsen