Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring af diverse import-omkostninger

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jul 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde.

Min mand startede for et par måneder siden virksomhed som egentlig var planlagt til at bruge RIGTIG lang tid på at bygge op og jeg skulle så som uddannet kontorassistent stå for bogføringen. Det er dog gået meget stærkt med salget og arbejdet i virksomheden er lige nu enorm. Bogføringen af de almindelige posteringer går rigtig fint, men jeg har aldrig siddet med import og har mange problemer med importgebyr, importmoms, valutaomregning osv., som jeg er meget i tvivl om. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig?

1. Nogle gange sker det, at leverandørens faktura falder af pakken og den derved behandles privat. Dette gør at vi betaler importmomsen kontant. Jeg har oprettet en ny momskonto med 100% som jeg bruger til dette. Altså debiterer banken og krediterer importmoms med momskoden på 100%. Men er det rigtigt?
  2. Når vi får sendt en pakke fra USA bogfører jeg selve varen med ”udlandsmoms varer”, men hvad gør jeg med fragten? Er det udlandsmoms tjenester eller momsfrit?
  3. Når jeg får en faktura fra leverandøren på en bestilling betalt ved kort, så står beløbet i usd. Det regner jeg så ud i danske kroner til bogføringen ved hjælp af den kurs der står på posteringen i banken. Dette giver dog altid en forskel på nogle ører. Skal dette under valutadifference eller smider jeg det bare på varen/fragten?

Nu hvor jeg sidder med det i praksis føler jeg bestemt ikke min uddannelse rækker, så håber nogen kan hjælpe mig. På forhånd tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

kasper-charlotte:
Nogle gange sker det, at leverandørens faktura falder af pakken og den derved behandles privat. Dette gør at vi betaler importmomsen kontant. Jeg har oprettet en ny momskonto med 100% som jeg bruger til dette. Altså debiterer banken og krediterer importmoms med momskoden på 100%. Men er det rigtigt?

Nej jeg vil overordnet mene at I som importører er ansvarlige for den korrekt import - som jo også påvirker told i mange fald - så hvis virkeligt det sker at faktura falder af pakken (hvilket er noget rod) hvorfor sørger I så ikke for at firmanavn og CVR indgår i modtager adressen som står på pakken

HVIS I som korrekt importeret betaler importmomsen fordi visse speditører opkræver den, så er det korrekt som du bogfører, men det er tvivlsomt hvis pakken ikke er kommet gennem tolden som erhvervspakke vil jeg mene. Andre vil gi pokker, men atter andre vil nok stå meget fast på, at I har ansvaret for den korrekt indfortoldning og import moms

kasper-charlotte:
Når vi får sendt en pakke fra USA bogfører jeg selve varen med ”udlandsmoms varer”, men hvad gør jeg med fragten? Er det udlandsmoms tjenester eller momsfrit?
Importmoms beregnes af varens fulde pris og omkostninger (f.e.ks. fragt) og er det på en vare (og det er det vel altid - så er det stadigt varer. Ydelser er kun rene ydelser som jo ikke sendes med posten generelt

kasper-charlotte:
Når jeg får en faktura fra leverandøren på en bestilling betalt ved kort, så står beløbet i usd. Det regner jeg så ud i danske kroner til bogføringen ved hjælp af den kurs der står på posteringen i banken. Dette giver dog altid en forskel på nogle ører. Skal dette under valutadifference eller smider jeg det bare på varen/fragten?

Jeg forstår det som, at den kurs du ser når du indlægger betalingen ikke svarer til den kurs der er ved betalings gennemførelse. Hvis du har bogført ud fra kursen fra banken ja så ville jeg køre via valuta diff - Har du ikke bogført, ville jeg bare tage kursen som du ser på selve posteringen/kontoudtog fra banken og bogføre efter den¨

Du kan evt læse om IMPORTMOMS og DET BASALE VED IMPORT som har lidt om generelle pligter for importøren - og så TILLYKKE med at det går stærkt og at du kan hjælpe, godt gået

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jul 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:11

Tusind tak for dit lange svar!

Jeg tror du har helt ret i, at min mand nok ikke altid får skrevet firmanavnet på bestillingerne! Det har jeg slet ikke tænkt over og det vil jeg nævne for ham. Tak :) 

Mht. momskode ved fragten, så forstår jeg det som, at jeg også ved fragt skal bruge "udlandsmoms varer"?

Og mht. valutadifferencer, så må jeg se at få gang i den konto ;) 

Igen, mange tak for hjælpen! :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)