Mit firmas første varemodtagelse er gået i ged - tak PD, og lige nu leder vi efter mine varer med lys og lygte. I dette kaos *SS* er min hjerne mildest talt blæst, så jeg har brug for lidt hjælp/svar på et par spørgsmål til bogføringen. Jeg er momsregistreret og har modtaget faktura fra den engelske leverandør - beløbet er på 309.91 Euro inkl fragt. Jeg ved jeg skal beregne momsen af varens samlede pris inkl. eventuelle leveringsomkostninger eller andre omkostninger, som leverandøren afkræver - altså erhvervelsesmoms. Jeg ved at jeg skal omregne beløbet til danske kroner, før jeg beregner momsen. 1. Skal varer og fragt bogføres hver for sig i den forbindelse eller kan jeg blot tage 25 % moms af (det omregnede) fakturabeløbet og kreditere som "moms af varekøb i udlandet" og debitere som købsmoms? 2. Gebyrer for bankoverførsel hvor konterer jeg dem henne - hvad ville være praktisk? 3. mht momsangivelsen - har jeg fattet pointen Jeg skal betale leveradøren ialt 2306,25 kr for varer+fragt (toldkurs) Erhvervelsesmoms på 25% = 576,56 kr skrives i rubrikken "Moms af varekøb mv. i udlandet" I rubrik A på momsangivelsen skrives 2306,25 kr I rubrikken "Købsmoms (indg. moms)". skriver jeg 576,56 kr
ERGO: regnskabsmæssigt udligner det hinanden, så jeg skylder ikke SKAT moms og de skylder heller ikke mig noget ?
//Christina
|
Hej
Først og fremmest håber jeg du hurtigt finder dine vare, alt andet er træls.
Angående moms, der tror jeg du skal aliere dig med en som har lidt forstand på det, og som kan bruge et par timer sammen med dig hvod I i fællesskab bogføre et par gange med moms. Håber ikke det lyder alt for pessimistisk, men det er den eneste måde er blive helt sikker i moms.
Grundlæggende så gælder følgende:
1) når du køber vare skal momsen på købsmoms (debet)
2) når du sælger vare skal momsen på salgsmoms (kredit)
3) når du debitere på købsmoms skal det være det beløb som du har betalt i moms. dvs. i dit tilfælde hvor du har købt noget i england har du betalt engelsk moms (lavere end den danske), derfor må du heller ikke debitere 25% (dansk moms) gange købspris. det beløb du derimod skal debitere på købsmoms er det som står på den faktura du har modtaget fra det engelske firma. Jeg ved ikke lige hvad den engelske moms er, men beløbet SKAL fremgå af den faktura du har modtaget. du skal, som du også skriver herefter omregne det til DKK, og så bogføre det på købsmoms (debet).
Når du engang så sælger varene videre til dine (danske) kunder opkræver du 25% i moms, dette placere du på salgsmoms (kredit)
Momsafregning er en samle konto, hvor du placere saldoerne fra hhv. køb- og salgsmoms. den saldo du herved opnår på momsafregnings kontoen (normalt en kredit saldo) er det beløb som du skylder skat.
Håber ikke det forvirrede alt for meget og at jeg forstod spørgsmålet korrekt
MVH. Benjamin