Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg skal til at starte på installatør uddannelsen indenfor EL. Jeg går med tanker om at oprette en enkeltmandsvirksomhed med det der hedder personlig autorisation, således jeg har mulighed for at have anden beskæftigelse indtil at virksomheden har nok kunder til fuldtidsansættelse. Jeg ved godt der er noget tid til jeg har den, men jeg vil hellere være i god tid således jeg har syr på det hele inden jeg skal starte op og alt det andet ræs med markedsføring osv. kommer til at spille ind.

Mit spørgsmål går lidt ud på 2 ting.

1. Man skal vel også betale selskabsskat ( Skat of overskud som jeg har forstået det ) selvom man er en enkeltmandsvirksomhed ikke? Og indberettet man selv dette ved årsafslutning ?

2. I så fald man skal betale, så lad os sige jeg har 10.000 i overskud det første år bare for at tage et tal. De 10.000 har jeg med ind i næste årsregnskab, og næste år er overskuddet 20.000 i alt. Skal jeg så betale selskabsskat det år af hele beløbet 20.000 eller kun de 10.000 som jeg har i overskud det år?

Kan være det er et åndsvagt spørgsmål men jeg skal starte et sted jo :-)

Mvh. Den forhåbentlige kommende el-installatør 

Tilmeldt 2. Dec 11
Skrevet kl. 20:32

Har lige læst her på Amino at det kun gælder Anpart og aktieselskaber

Vil det sige at overskud i en enkeltmandsvirksomhed bare får lov at stå til den enkelte ejer ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:36

DaxxZ:
1. Man skal vel også betale selskabsskat ( Skat of overskud som jeg har forstået det ) selvom man er en enkeltmandsvirksomhed ikke? Og indberettet man selv dette ved årsafslutning ?

DaxxZ:
Jeg går med tanker om at oprette en enkeltmandsvirksomhed
Det er ikke selskabsskat i en enkeltmandsvirksomhed betaler du helt enkelt skat af dit overskud med helt almindelig skat - læs om SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED 

DaxxZ:
2. I så fald man skal betale, så lad os sige jeg har 10.000 i overskud det første år bare for at tage et tal
Så betaler du skat af det beløb med personlig skat uanset du hæver eller ikke hæver noget - det vil du har læst af linket et par linjer oppe

DaxxZ:
De 10.000 har jeg med ind i næste årsregnskab, og næste år er overskuddet 20.000 i alt. Skal jeg så betale selskabsskat det år af hele beløbet 20.000 eller kun de 10.000 som jeg har i overskud det år?

du skal betale skat af hvert eneste års overskud hver for sig - med mindre du driver i VSO SOM HER  - men det er noget mere kompliceret og der vil du nok ha brug for revisor hjælp, så start med som udgang at gå øverste link godt i gennem til du er helt med på skat - er noget man betaler af overskud og der er ikke noget der hedder løn - alt hedder overskud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:39

Hej,

Som enkeltmandsvirksomhed er derforskellige muligheder for at betale skat, vso, kao, og personskatteloven.

Når du hæver overskud i virksomheden betaler du fuld skat personskat, som fik du løn som ansat i en virksomhed.

Man skal dog som minimum betale acontoskat af sit overskud hvert år, her kan man med vso ordningen betale 25 % acontoskat(svarende til selskabsskat), og så først betale den resterende skat op omkring 40-50% når pengene faktisk bliver hævet. Dette gør at der vil være flere likvider i virksomheden til at investere for.

Tilmeldt 2. Dec 11
Skrevet kl. 20:39

Hej John.

Tak for svar.! Din side du refererer til er meget fyldstgørende og har været en stor hjælp efter jeg har læst den et par gange som du også skriver til andre brugere kan jeg se. Som jeg forstår din artikel vil det sige at hvis jeg har 300.000 i overskud i det første regnskabsår og jeg hæver 250.000 i "løn" til mig selv har jeg reelt kun 50.000 tilbage som jeg bliver beskattet af i virksomheden og de sidste 250.00 jeg har hævet bliver jeg personlig skattet af som jeg indberetter på min egen selvangivelse/årsopgørelse? Og overskuddet på 50.000 indberetter jeg på den udvidet selvangivelse som årsafslutning?

Mvh. DaxxZ

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51

DaxxZ:
om jeg forstår din artikel vil det sige at hvis jeg har 300.000 i overskud i det første regnskabsår og jeg hæver 250.000 i "løn" til mig selv har jeg reelt kun 50.000 tilbage som jeg bliver beskattet af i virksomheden og de sidste 250.00 jeg har hævet bliver jeg personlig skattet af som jeg indberetter på min egen selvangivelse/årsopgørelse? Og overskuddet på 50.000 indberetter jeg på den udvidet selvangivelse som årsafslutning?

Ja hvis er du ude i virksomhedsskatteordningen som kræver en del mere. Den kan du læse om her i VSO  

Ellers,  Som helt almindelig personlig virksomhed er der ingen virksomhedsskat - hele overskuddet er helt almindelig personlig skat og helt uafhængigt af hvad du hæver

Hvis du har et overskud på 300.000 kr - og hæver 500.000 kr - så er skat ligeglade, du betaler skat af dine 300.000 kr i overskud. Til gengæld kommer du jo personligt til at mangle nogle penge, for enten har du brugt penge du havde i forvejen (og det er skat lige glad med) eller også har du brugt penge du skylder moms og leverandører - og igen har det ikke betydning for din skat, da det jo så bare en personlig gæld i den sidste ende - virksomheden og du er samme sag og der er ikke virksomhedsskat i helt almindelig virksomhed, kun hvis du kører VSO som vist

vh

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 22:17

Cookie - John Hannover:
Ellers,  Som helt almindelig personlig virksomhed er der ingen virksomhedsskat - hele overskuddet er helt almindelig personlig skat og helt uafhængigt af hvad du hæver

Hvad så hvis man er to ejere i et interessentskab? Lad os sige, at overskuddet i den fællesejet virksomhed er 50.000 kroner. Skal vi så hver især indberette 25.000 kroner i vores selvangivelse, eller skal vi begge indberette 50.000 kroner? (hvilket jeg ikke håber).

Mads

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads Grønlund:
Hvad så hvis man er to ejere i et interessentskab? Lad os sige, at overskuddet i den fællesejet virksomhed er 50.000 kroner. Skal vi så hver især indberette 25.000 kroner i vores selvangivelse, eller skal vi begge indberette 50.000 kroner? (hvilket jeg ikke håber)

I bør jo ha en I/S aftale og den kan beslutte hvordan I skal dele - men ja det kan være 50/50 og så er det 25.000 kr hver i dit eksempel - det er ikke dobbelt op

vh

Tilmeldt 2. Dec 11
Skrevet kl. 19:26

Nu tror jeg måske den er sevet ind øverst oppe :)

Det vil sige at jeg hver måned "hæver" hvad der tidligere svarede til min NETTO løn og  til sidst betaler Én samlet overskudsskat for det overskud jeg måtte have haft i det forløbne år? Og det jeg hæver skal selvfølgelig regnet med som overskud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28

DaxxZ:
det jeg hæver skal selvfølgelig regnet med som overskud?
ja hæv som du vil - via status så JA det påvirker ikke dit overskud som er det som du betaler skat af Smile

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)