Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus C
Tilmeldt 22. Oct 12
Indlæg ialt: 61
Fra  APPudvikleren Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

har lige et spørgsmål jeg håber i kan besvare.¨

Jeg har fået et godt bud på min virksomhed, men skal jeg betale skat eller noget af beløbet? i så fald hvormeget?

Håber i kan hjælpe mig! 

Venligst

Kasper

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du skal betale skat. ;)
-Men hvor meget afhænger af en masse ting. Sælger du CVR-nummeret eller aktiviteten (dvs. køber nogen anparter/aktier - eller køber de rettigheder, kunder, organisation, systemer osv.)? Hvis du sælger anparter/aktier - er det ejet personligt eller af et andet (holding)selskab - og hvor mange ejere ejer hvor meget? Hvis aktivitetssalg, hvad står aktiviteten bogført til som værdi i dag? Hvordan skal betalingen falde - kontant ved overtagelsen eller royalty og lignende eller en kombination? Er der omkostninger du skal afholde i forbindelse med salget (egne timer - andet)?

Som udgangspunkt skal du betale skat af indtægter, ja. Men det er ikke et supersimpelt spørgsmål at svare generelt på. 

/Kristian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nu går det vel som udgangspunkt ikke at sælge CVR nummeret som sådan, det virker jo som en personlig virksomhed - hvorimod det jo går at sælge anparter eller aktier i et selskab uden det skifter CVR nummer

ved anparter skal du betale aktieindkomsttskat af fortejenesten - eller fradrag for tabet
Ved personlig virksomhed kan du ikke sælge virksomheden. Dit CVR er dit personlige og alt du kan sælge er dine aktiver og - hvis du og køber er enige om en good will

Det er din virksomhed der så sælger aktiverne og så indgår salget i virksomhedens afsluttende regnskab. På samme måde hvis køber vil gi en overpris - enten for aktiver eller goodwill. Så laver afsluttende regnskab og der opstår et resultat af din virksomhed som du skal opgive som altid, udvidet selvangivelse rubri 211 og frem og så skal du lukke dit CVR ved at afregistrere moms på virk.dk

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ved anparter skal du betale aktieindkomsttskat af fortejenesten - eller fradrag for tabet

Yup... med mindre det er ejet (min. 10% ejerskab) af et andet selskab... så er salg af anparter/aktier skattefri.
Beklager fumleformuleringen med salg af CVR-nummeret. Jeg mente jo - som du skriver - om det er salg af aktierne/anparterne aktiverne (herunder goodwill, systemrettigheder osv. osv. osv.).

Og ja - det handler om at stille et regnskab op med hvad køber betaler og hvad du skal betale/afvikle/forpligte dig til, for at regne ud om det giver mening. Nogen gange kan en fin pris ende med at være noget frygteligt hø - omvendt kan en meget lille pris ende med at være fornuftig hvis det fx fritager dig for nogle forpligtelser...

/K

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er helt enige Kristian - også i, at prisen i høj grad afhænger af om man stadigt kan hænge på forpligtelser - ex i forhold til om lager sælges, ting der er leveret kommer retur og ganske meget andet, så en sådan handel skal bygges ordentligt op og kontraktlægges ordentligt for begge parter

Den store risiko for sælger er vel, at køber altid ved meget mere om forretningen end sælger og ikke altid afslører alt - men køber skal naturligvis også spørge sig, hvorfor vil køber betale det han vil, hvad ser han i forretningen som jeg ikke ser

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)