Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Meget mærkelige omstændigheder i ansættelse....

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Min kone har fået arbejde hos et rengøringsfirma, der er underleverandør til et af verdens største selskaber indenfor artikler til hjemmet.

Hun startede igår og det var også sidste dag, eftersom arbejdslederen på stedet forlangte at de arbejdede fra 05 morgen til 12 middag uden nogen former for pauser eller hvile. Rengøring er ikke et superlet job og når man så tilmed ikke får pauser, så mener jeg at det er under al kritik.

Min kone meddelte så arbejdslederen ved fyraften, at hun ikke ville komme igen - og så prøvede arbejdslederen (der er thai) at sende hende hjem uden hverken at modtage min kones personlige data (til lønafregning) eller kontonr til indbetaling af løn.

Nu havde jeg advaret min kone på forhånd og oplyst hende, at i Danmark bliver man ikke "testet" om man er arbejdsduelig eller ej, uden løn. Det skal lige siges, at min kone er vant til hårdt arbejde og selvfølgelig er hun arbejdsduelig, men hun vil simpelthen ikke udføre arbejde på slavelignende vilkår uden pauser. Lønnen er vist efter overenskomsten.

Da arbejdslederen så fandt, at hun ikke lige slap af med min kone, så forlangte hun følgende:

1. kopi af for- og bagside af sygesikring.

2. kopi af for- og bagside af opholdskort.

3. Straffeattest (til trods for at hun jo aldrig skal arbejde der igen)

4. Kopi af pas.

5. Kopi af bankdokument med hendes bankkontonr på.

Her er det, at jeg stejler fuldstændig! Jeg mener ikke, at en arbejdsgiver på nogen som helst måde har ret til fotokopier af hverken pas, opholdskort eller sygesikringsbevis. De har i hvert fald slet ikke krav på kopi af hendes bankpapirer. Kun straffeattesten kan de forlange, men det giver jo ingen mening nu, hvor ansættelsesforholdet er bragt til ophør?!

Jeg har faktisk allermest lyst til at anmelde dem til Arbejdstilsynet, 3F (selv om jeg ikke er glad for 3F), Ekstra Bladet, BT og køre dem igennem hele møllen!

Det kan bare ikke være rigtigt, at man udnytter folk, der ikke lige taler dansk, men faktisk er borgere i Danmark og betaler skat som alle os andre og udfører det arbejde, som næsten ingen gider udføre. De skal følge loven til punkt og prikke hvad angår arbejdsvilkår - og specielt når jobbet er hårdere end de fleste.

Desuden skal de ikke forlange flere papirer end de har ret til (jeg antager at de gør dette for at stresse og til sidst få hende til at droppe tanken om at få sin løn).

Hvad siger I andre om dette?

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

En lidt uheldig sag.

Skal den ene dags løn modregnes i dagpenge eller kontanthjælp ?. For hvis det er tilfældet kan det jo nok ikke betale sig at bøvle med det. Og har du egentlig undersøgt hvor lang hendes opsigelsesvarsel er ?. Det kan jo vise sig at de har ret til at tilbageholde pengene.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Tak for dit svar.

De beder hende bare møde op kl 0445 og starte med at arbejde. Hun har ikke fået noget som helst papirer af nogen art og dermed heller ikke undertegnet på noget. Ansættelsesbevis behøves ikke, da det er første dag, men der burde være mere styr på det.

Der skal/kan ikke ske modregning i noget, da min kone ikke modtager ydelser overhovedet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

synd for din kone og jo klart forkert med 7 timers arbejde uden en pause. Om det er værd at ægre sig kan kun du selv afgøre for det er givet an masse bøvl men jeg ville vel se om ikke der er en person højere oppe i hierakiet end den tumbede arbejdsleder som kan klare sig med lidt mindre materiale.

Jeg må erkende, at jeg ikke har hørt om opholdstilladelse, men omvendt kan det vel være en pligt for en arbejdsgiver at sikre sig at folk har opholdstilladelse - men hvis hun dansk CPR nr burde det vel række med at give det + naturligvis bankkonto nr

Hvis de alle er som tumben, så kan du jo være ude i noget besvær der kræver du vil betale en advokat, hvis ikke din kone er med i fagforening, for er hun det, så var det jo givet vejen frem
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit input.

Jeg er som sådan ikke bange for, at hun ikke får løn for de timer, hun har haft. Det skal jeg nok sørge for.

Det jeg er mest interesseret i er, at reglerne følges. Det er fuldstændigt uaccebtabelt, at man ikke følger reglerne på sådan en arbejdsplads. Jeg tror nu nok også, at firmaet vil være meget, meget lidt interesserede i den dårlige omtale som alle medierne vil labbe i sig, for de elsker jo at få skovlen under en af de store.

Min tanke er derfor først og fremmest at kontakte ledelsen i det pågældende varehus og gøre dem opmærksomme på forholdene. Hvis de ikke positivt kan bekræfte overfor mig, at de vil sørge for at deres underleverandør eller dem selv retter ind - så må jeg tage de hårdere midler i brug - fagforeninger, medier og lovgiveres vagthunde.

Min kone kommer i fagforening så snart hun får et fast job. Det skal jeg nok få på plads. Hun har dog kun haft ophold i to måneder og lært sproget så småt, så det faste job kommer lige om lidt og så også medlemskab af en fagforening.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 13
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Hvis det har været med fastansættelse for øje, skal hun ha en kontrakt fra day one.

Hvis arbejdslederen ønsker kopier af disse dokumenter, ville jeg bede hende om at rette skriftlig henvendelse til jer, med de krav.

Mht til pauser, man har som min ret til en pause efter 6 timer, gerne flere efter hensyntagen til arbejdets karakter mv.

Jeg ville rette henvendelse som det første på mandag til 3F, de køre ofte sager, som disse af principielle grunde.

Hvor ville det være skønt hvis rengørings branchen ikke var så plumrådden!

www.chrisabyg.dk 

Chrisa Byg din tømrer til erhverv og privat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg må erkende, at jeg ikke har hørt om opholdstilladelse, men omvendt kan det vel være en pligt for en arbejdsgiver at sikre sig at folk har opholdstilladelse - men hvis hun dansk CPR nr burde det vel række med at give det + naturligvis bankkonto nr

Jeg ville nok have bedt om stort set den samme dokumentation. Som arbejdsgiver skal man være opmærksom på om ens medarbejdere har den fornødne opholds- eller arbejdstilladelse. Det er en information som arbejdsgiveren selv skal sørge for at indhente for medarbejderen.

Hvis du ikke kan dokumentere at du har kontrolleret dette kan arbejdsgiveren blive pålagt en bøde på 10.000 kr. per person eller mere per måned. I ly af den strenge praksis ville jeg også bede om pas, sygesikringsbevis og opholdstilladelse for at dokumentere at jeg har opfyldt mine kontrolkrav - herunder fastslået personens identitet.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvis du ikke kan dokumentere at du har kontrolleret dette kan arbejdsgiveren blive pålagt en bøde på 10.000 kr. per person eller mere per måned. I ly af den strenge praksis ville jeg også bede om pas, sygesikringsbevis og opholdstilladelse for at dokumentere at jeg har opfyldt mine kontrolkrav - herunder fastslået personens identitet.

Henrik, man indberetter jo lønnen til Skat? Du udbetaler jo ikke længere kontanter i små kuverter hver den sidste dag i måneden, men indberetter via Skat og dermed fanger bordet jo for alle parter, hvis der er lusk med CPR? 

Det burde være tilstrækkeligt at fremvise disse dokumenter, men ligefrem at skulle aflevere kopier af alt - hvis dette firma er lidt råddent i det, så er der faktisk kanon grundlag for at lave identitetstyveri. Hun har jo fået alt i kopi lige ned i skødet.

Ville du aflevere ALT om dig selv til en arbejdsgiver?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian S:

Hej Flemming

Hvis det har været med fastansættelse for øje, skal hun ha en kontrakt fra day one.

Hvis arbejdslederen ønsker kopier af disse dokumenter, ville jeg bede hende om at rette skriftlig henvendelse til jer, med de krav.

Mht til pauser, man har som min ret til en pause efter 6 timer, gerne flere efter hensyntagen til arbejdets karakter mv.

Jeg ville rette henvendelse som det første på mandag til 3F, de køre ofte sager, som disse af principielle grunde.

Hvor ville det være skønt hvis rengørings branchen ikke var så plumrådden!

Hej Christian,

Det glæder mig at høre at jeg ikke er ene om at synes, det er helt hen i vejret!

Underligt at der ikke er flere, der har kommenteret på netop arbejdsbetingelserne - de ville nok næppe selv arbejde under sådanne vilkår.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tænker ikke SKAT her - jeg tænker regler afledt af udlændingeloven og pligter som den giver arbejdsgiveren i forhold til myndigheder, herunder arbejdstilsyn, Politi, SKAT mv.  Som nævnt bøderne er massive og jeg vil som arbejdsgiver afdække min risiko ved at sikre mig dokumentation for at oplysningerne på pas, sygesikring og opholdstilladelse er sammenfaldende.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)