Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investeringsvirksomhed - Formueforvaltning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Vi er to gutter som begge har en kæmpe interesse i investering, dels i aktier og andre værdipapirer. Min kammerat læser Finans og har altid siddet med hovedet limet fast til aktiekurserne, siden vi lærte hinanden at kende i folkeskolen.

Gennem gymnasiet fik han mig trukket ind i investor verdenen, hvortil han lærte mig om de formelle og mere tekniske analyseaspekter på markedet. Han fortsatte i dette spor (finansbachelor), hvor jeg gav mig i kast med noget økonomi istedet (HA).  

Hvor han drømmer om at blive aktieanalytiker, drømmer jeg mere om at starte fantastiske virksomhedder, være min egen chef og hvad der ellers hører til.

Vi er begge privatinvestorer og handler jævnligt (har forskellige investeringsstrategier). Idag betaler man 42 % af sin aktieindkomst, hvis den er over 48.300 kr. (27 % af de første 48.300). Vi giver den gas og kommer typisk over denne grænse, hvilket selvfølgelig gør det mindre attraktivt som privatinvestor, når disse gevinster skal realiseres.

Vi har derudover modtaget en masse henvendelser fra familie og venner, om hvorvidt vi kunne forvalte nogle af deres penge. Og det er her, ideen om at starte en virksomhed opstod.

Formålet er at investere/ forvalte egne penge, samt penge fra tætte relationer (nære venner og familie). 

Har søgt lidt rundt på nettet og adspurgt en revisor og advokat omkring etableringen af sådant et foretagende, uden megen held.

Tilsammen vil vi skyde omkring 250.000 kr. i selskabet, hvortil vi vil forvalte omtrent 250.000 yderligere (halv million) fra venner og familie. 

Jeg personligt har tænkt mig at etablere et holding selskab over driftselskabet, således at jeg kan flytte eventuelle overskud hertil (ikke skal udlodde det til mig selv, eller lade det stå i driftselskabet). Samt til investering i andre projekter jeg arbejder på.  

Er der nogen er jer, der kunne have et par råd omkring etableringen af sådant et selskab?

Er i tvivl om det skal etableres som formueforvaltning eller investeringsselskab. Hvad eventuelle forskelle er i form a krav og mht. Finanstilsynet. 

Skal det være ApS eller A/S virksomhed (afhænger nok af ovenstående spørgsmål).

Jeg ser frem til at høre fra Jer!!!

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er meget strenge regler for at måtte drive invest for 3. part hvad nære venner og familie vil være her (du må godt hjælpe din søn og din mor - men du må ikke i selskabsform drive invest for 3. part uden at leve op til en lang række meget strenge regler)

Du bør afgjort undersøge dette, evt via finanstilsynet - men det er MEGET svært og dyrt at gå den vej med alt jeg ved.

markdyousef:
Har søgt lidt rundt på nettet og adspurgt en revisor og advokat omkring etableringen af sådant et foretagende, uden megen held

enten har I spurgt knudret, eller også har de ment det var for vanskeligt at kaste sig ud i, men de burde:

1 kunne fortælle at der er strenge regler for formueforvaltning og investering af 3. parts penge

2 kunne oplyse lidt om evt for og bagdele ved at have egen investering via selskab frem for privat.  Det er ikke altid en fordel, du kan ex trække tab på aktieindkomst fra på andet vis som person end som selskab  - 

markdyousef:
Jeg personligt har tænkt mig at etablere et holding selskab over driftselskabet, således at jeg kan flytte eventuelle overskud hertil (ikke skal udlodde det til mig selv, eller lade det stå i driftselskabet). Samt til investering i andre projekter jeg arbejder på.  

Ja du kan flytte overskud efter 25% op i holding som skattefrit udbytte og ja du kan bruge det til forskelligt men skal du så ha pengene selv så er det udbytte fra holding med procenter som jo pudsigt nok læner sig op ad de samme 27/42

Det er ikke altid - langt fra - en fordel for egne investeringer at ha dem i selskabsform frem for privat + du har adm. omkostninger der større til selskabet, så hvis krav til at investere for 3.part overstiger det I vil, så skal I stærkt overveje om det er smart med et selskab, og tilmed dermed lægge jeres investerings strategier sammen, hvor I som personer måske er forskellige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Der er meget strenge regler for at måtte drive invest for 3. part hvad nære venner og familie vil være her (du må godt hjælpe din søn og din mor - men du må ikke i selskabsform drive invest for 3. part uden at leve op til en lang række meget strenge regler)

Syntes at beskrivelser af regler m.m. er lidt kryptisk på Finanstilsynets hjemmeside. Derudover beskriver den større investeringsselskaber og foreninger, hvorved jeg kunne tænke en forskel på dem og det jeg har i tankerne. 

Har du eventuelle kilder på hvor jeg kan finde relevante oplysninger til at belyse dette emne

Og kan du udtale dig om, hvorvidt der er forskel på formueforvaltende selskab og investeringsselskab? Har hørt der er forskel, og at regler for investeringsselskab er strengere da man bl.a. vil håndtere større kundegrupper, som man ikke nødvendigvis har relationer til. 

Er der muligt at sammensætte investeringer i aktier sammen med et andet produkt i virksomheden. Eksempelvis en webbutik, hvorved eventuelt overskud investeres i aktier og andre værdipapirer? 

Mange tak for hjælpen indtil videre John! Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

markdyousef:

Syntes at beskrivelser af regler m.m. er lidt kryptisk på Finanstilsynets hjemmeside. Derudover beskriver den større investeringsselskaber og foreninger, hvorved jeg kunne tænke en forskel på dem og det jeg har i tankerne. 

Har du eventuelle kilder på hvor jeg kan finde relevante oplysninger til at belyse dette emne

Og kan du udtale dig om, hvorvidt der er forskel på formueforvaltende selskab og investeringsselskab? Har hørt der er forskel, og at regler for investeringsselskab er strengere da man bl.a. vil håndtere større kundegrupper, som man ikke nødvendigvis har relationer til. 

nej det tør jeg ikke kaste mig ud i, jeg tror der er store krav til begge - også STORE kapitalkrav til begge da formuerne jo gerne skal ha en høj sikkerhed i form af forvalterens sikkerhed - lige som der krav om hvidvask kontrol, revision, indberetninger og meget andet - tror måske denne peger lidt af vejen https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=136964  og  https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132575

markdyousef:
Er der muligt at sammensætte investeringer i aktier sammen med et andet produkt i virksomheden. Eksempelvis en webbutik, hvorved eventuelt overskud investeres i aktier og andre værdipapirer?

Ja det er der ikke noget i vejen for, det svarer jo bare til en webbutik der samtidigt investerer i aktier hvis det er for den selv - men igen, det er ikke spor givet det er en fordel at ha dine aktie/obl investeringer i selskabsformen, så når du har noget konkret bør du få en helt konkret vurdering ud fra din personlige økonomi - papir former og mulighed for at håndtere både skat af gevinster OG tab bedst muligt, enten det er som som person eller CVR

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her er ikke et svar på dit spørgsmål - men jeg vil på det kraftigste anbefale, at I stifter en virksomhed med henblik på at forvalte penge for venner og familie. Uanset hvor god en investor man er, vil man på et tidspunkt opleve nedgangstider - og det kan være altødelæggende for relationer.

Faktisk bør der nok nærmere være en politik hos Jer om ikke at have familie som kunder..

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

@hardworker

Mon ikke du mener: ...på det kraftigste fraråde... ikke anbefale!?

Mvh Jens

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 06:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Johansen:
Mon ikke du mener: ...på det kraftigste fraråde... ikke anbefale!?

Hov - det var da en ord-kikser der virkeligt kunne ændre betydningen :-). Jeg mener selvfølgeligt fraråde!

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være smart af dig at læse "Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed", der vises øverst på "Finansiel virksomhed"-siden:

http://www.finanstilsynet.dk/da/Regler-og-praksis/Lovsamling.aspx

Her finder du svar på mange af dine spørgsmål - også dem, du ikke anede at du havde endnu - såsom kapitalkrav, ledelseskrav, forretningsgange, IT og meget meget mere. Og du kan også her finde defintioner på de forskellige selskabsformer.

Tilmeldt 27. Mar 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

I må meget gerne kontakte mig hvis jeres projekt har brug for en mindre investor. Vil meget gerne høre mere og hvad jeres plan er + om det overhovedet kan lade sig gøre.

Smid evt en besked med mail/skype 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)