Hola Aminos Jeg stiftede for nyligt min første virksomhed (I/S), og snakkede i den forbindelse en god times tid med en revisor. Vi kom vidt omkring, og en af de ting som han fortalte mig var, at tingene åbenbart var blevet ændret således, at man nu kan få fuldt fradrag for sin computer - også hvis man bruger den privat. Fedt fedt. Jeg glemte så bare at spørge ham om en anden ting, hvilket er grunden til, at jeg nu søger svar herinde: Gør det samme sig gældende ved mobiltelefoner? Jeg har i mange år rendt rundt med en gammel lortetelefon (rent ud sagt), som ikke engang kan gå på nettet. Nu overvejer jeg så, om ikke tiden er til, at jeg hopper med på smartphone-ekspressen. Og det slog mig så, om jeg evt. kan få fuldt fradrag for den, hvis jeg køber den til min virksomhed, selv hvis jeg også bruger den privat? For så kunne jeg jo lige så godt gøre det på den måde. Nogen kyndige, der kan/vil hjælpe På forhånd mange tak! -Mads |
ja men du skal dele momsen - hvis du ex bruger den 50/50 - så må du kun trække halvdelen af momsen fra under moms - resten er så udgiftMads Grønlund:at man nu kan få fuldt fradrag for sin computer - også hvis man bruger den privat.
Fedt fedt.
Det skal være købeprisen som skal lokke, og igen moms skal deles firma og privat. Hvad abonnement angår skal det op omkring 2500 for at gi noget, for du skal lægge 2.500 kr til din personlige indkomst hvert år du har telefonen betalt af virksomheden, så abonnementet som ofte er 149 kr per måned med fri tale og masser af data - vil faktisk gøre det hele mere tvivlsomtMads Grønlund:Gør det samme sig gældende ved mobiltelefoner? Jeg har i mange år rendt rundt med en gammel lortetelefon (rent ud sagt), som ikke engang kan gå på nettet.
Nu overvejer jeg så, om ikke tiden er til, at jeg hopper med på smartphone-ekspressen. Og det slog mig så, om jeg evt. kan få fuldt fradrag for den, hvis jeg køber den til min virksomhed, selv hvis jeg også bruger den privat?
Pas også på ikke at misforstå som nogen gør, at så får de telefonen, computeren osv gratis i stedet for at betale skat - de får fradragsværdien men jo ikke hele beløbet
god vind Mads
vh John H