Hej alle. Jeg er ved at starte op for mig selv som konsulent i ingeniør-verdenen - er uddannet ingeniør og vil udøve rådgivende ingeniørarbejde på konsulentbasis. Hvad vil man typisk kunne tage i timen i denne branche? Håber nogle kan hjælpe.
Med venlig hilsen
|
Priserne er meget forskellige. Ved at være et enkeltmandsfirma har du dog en stor ulempe. Det er at ingen vil betale dig den samme pris som de vil give for en ansat i et større firma. Det skyldes flere forhold:
1. For det første kan de ikke få løst opgaven, hvis du bliver syg
2. Hvis du løser opgaven, og kunden ikke er tilfredse med løsningen, kan de ikke gå til firmaet og få en anden til at arbejde videre med opgaven
3. Hvis de har andre opgaven, der ligger i forlængelse, af din opgave, kan de ikke være sikker på at du kan løse den.
4. etc.
I IT-branchen koster en programmeringstime mellem 400 kr og 1200 kr og for SAP og SEO folk endnu mere. Dog er mange kontakter fastprisaftaler, hvor timeprisen kan være alt muligt.
Jeg vil foreslå dig at kontakte de firmaer der lever af at sælge freelancere inden for din verden. De vil kunne fortælle dig hvilken timeløn de vil kunne sælge en som dig for. Faktisk vil jeg også anbefalde dig at blive freelancer ved dem. De tager typiske 20 pct af din indtjening, men så står de også for markedsføring mv, af dig.
Held og lykke