Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af ydelser?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg er en meget grøn iærksætter og håber at nogen kan hjælpe mig med mine spørgsmål :) Jeg har i foråret opstartet en dekoratør virksomhed som bi-beskæftigelse, da jeg er ledig. Jeg er nu ved at lave en aftale med et firma vdr. at lave dek. arbejde for deres kunder, men er i tvivl om hvorvidt jeg skal tillægge moms på min ydelse... Jeg er blevet tilbudt  150 kr/timen (ved at det ikke er meget men en start...) men det skal vel være +moms når jeg er momsregistreret? Mht kørsel, så anvender jeg egen bil og går ud fra at jeg så skal lave en kørselsbog for at få fradrag? Hvordan gør man det rent praktisk?

På forhånd tak,

Vh Susanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

ja enten skal du ansættes og ha 150 kr i timen med A skat og løn - det er jo fuldt lovligt selv om du har virksomhed - eller også skal du fakturere via virksomheden (og det kan være forkert da du faktisk kan være lønmodtager men lad os lade den ligge)

Hvis du gør det så skal du lægge moms på din ydelse, hvilket ikke har spor betydning for din kunde som jo trækker den fra, så du koster de 150 kr(t hverken mere eller mindre

Kørsel: Ja du fører kørebog og trækker så statens takst x antal beviste firma km fra som følger

Når du har lavet årsregnskab og kommer frem til et overskud på 100.000 kr - så tager du beløbet som du har udregnet som skattefri kørselsgodtgørelse og trækker fra de 100.000 kr i overskud og får f.eks 95.000 kr, som er det du opgiver til skat som firmaoverskud efter skattekorrektion.

Det er det samme som hvis du har givet gaver f.eks. og måske har 1000 kr som der ikke er fradrag for i skat - ja så lægger du de 1000 kr til dit overskud fra den almindelige bogføring og får så 1000 kr mere at opgive til skat, f.eks her fra 95.000 op til 96.000 

god vind med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 12
Skrevet kl. 10:55

Hej John.

Et lidt sent, men stort tak for dit svar. Du skriver at det muligvis er forkert at køre det som selvstændig, hvad skyldes det? -Jeg vil jo selv stå med betaling af feriepenge, pension osv.

Vh Susanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02

fordi - hvis du rent faktisk ikke står med en risiko i forhold til at være selvstændig - og vel kun har den ene kunde som du reelt ligeså godt kunne være ansat for, så kunne skat underkende det. At du selv står med feriepenge og pension - eller I har en forkromet kontrakt der siger du er selvstændig, betyder ikke noget i sammenhænget. Det som er afgørende er, om du opfylder de regler der er for at være selvstændig. Man kan ikke kontraktligt aftale sig ud af en forpligtelse for A-skat som arbejdsgiver

Reglerne er til for at undgå, at alle mulige - fra sælgere til skolelærere, bliver selvstændige, kører momsfradrag på en masse ting og står til B skat som de så ikke har råd til at betale når året er gået. 

Det er nok ikke noget du skal bekymre dig så meget om, da virksomheden sikker ikke vil ansætte (for at undgå det besvær der er) men ville den det, var det nok at foretrække. Snarere KUNNE den der har "ansat" dig som selvstændig risikere at få lov til at betale din b-skat hvis du ikke selv får det gjort, og der kan også gives en bod, men betal til tiden, så tror jeg risikoen er ret begrænset.

Du kan læse om det her, hvor der også er link til skat med gode eksempler på hvornår man rent faktisk er selvstændig, hvornår man er freelance og hvornår man er ansat http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Er det ikke for udmattet af det lange link - kan du også for sjov læse lidt om skats fokus på om folk driver virksomhed seriøst nok til f.eks. underskudsfradrag, og det er lidt i samme boldgade - med faktisk at være selvstændig http://tvc.dk/sites/default/files/article/2013.08.17_spoerg_om_penge.pdf 

Først og fremmest - god vind med projektet for som sagt tror jeg ikke du har problemer og nok heller ikke det store valg og heller ikke dårlige intentioner, så bare sørg for orden i regnskab og korrekte udgifter og betal så din skat - så er det vist bare at komme igang

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 12
Skrevet kl. 12:18

Mange tak for dit svar. Må lige kigge nærmere på de link du sendte :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)