Hej! Jeg er en meget grøn iærksætter og håber at nogen kan hjælpe mig med mine spørgsmål :) Jeg har i foråret opstartet en dekoratør virksomhed som bi-beskæftigelse, da jeg er ledig. Jeg er nu ved at lave en aftale med et firma vdr. at lave dek. arbejde for deres kunder, men er i tvivl om hvorvidt jeg skal tillægge moms på min ydelse... Jeg er blevet tilbudt 150 kr/timen (ved at det ikke er meget men en start...) men det skal vel være +moms når jeg er momsregistreret? Mht kørsel, så anvender jeg egen bil og går ud fra at jeg så skal lave en kørselsbog for at få fradrag? Hvordan gør man det rent praktisk? På forhånd tak, Vh Susanne |
ja enten skal du ansættes og ha 150 kr i timen med A skat og løn - det er jo fuldt lovligt selv om du har virksomhed - eller også skal du fakturere via virksomheden (og det kan være forkert da du faktisk kan være lønmodtager men lad os lade den ligge)
Hvis du gør det så skal du lægge moms på din ydelse, hvilket ikke har spor betydning for din kunde som jo trækker den fra, så du koster de 150 kr(t hverken mere eller mindre
Kørsel: Ja du fører kørebog og trækker så statens takst x antal beviste firma km fra som følger
Når du har lavet årsregnskab og kommer frem til et overskud på 100.000 kr - så tager du beløbet som du har udregnet som skattefri kørselsgodtgørelse og trækker fra de 100.000 kr i overskud og får f.eks 95.000 kr, som er det du opgiver til skat som firmaoverskud efter skattekorrektion.
Det er det samme som hvis du har givet gaver f.eks. og måske har 1000 kr som der ikke er fradrag for i skat - ja så lægger du de 1000 kr til dit overskud fra den almindelige bogføring og får så 1000 kr mere at opgive til skat, f.eks her fra 95.000 op til 96.000
god vind med det
vh