Jeg er programmør og har mulighed for en masse arbejde, men jeg bliver nødt til at sige nej, som situationen er lige p.t., da jeg ellers vil overskride de +- 50.000, og derudover er jeg ansat i en virksomhed som elev (datatekniker -> erhvervsuddannelse).
Den løsning jeg lige kan læse mig frem til på nettet er, at hvis jeg registrerer en enkeltmandsvirksomhed med virksomhedsskatteordning (og ingen penge trækker ud, så længe jeg er elev), så er det helt fint. Men jeg kan kun finde det omkring S.U., hvor det ikke vil gå ud over ens S.U., men kan ikke finde noget om elevløn. Men antager at det er det samme princip?
Hvad vil i sige er den rigtige løsning for mig? Er det ikke denne måde jeg beskriver?
1 - du skal jo sikre dig at din arbejdsgiver ikke kan stejle hvis du starter noget for dig selv medens du er elev
2 Jeg ved ikke hvad du leder efter med hensyn til SU - og elevløn - du vil jo ikke miste elevlønnen uanset hvor meget du tjener i virksomheden - så ud fra det behøver du jo ikke tænke i VSO baner - men ellers læs om VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN - MEN
3 der er skattefokus netop på området, og hvis ikke du kan vise du driver virksomheden fuldt seriøst - hvilket KAN være vanskeligt med fuld tid på elevjobbet - så kan skat forkaste konstruktionen
4 Er den OK med arbejdsgiveren - så er det bare at stifte CVR,føre regnskab efter årsregnskabsloven og indberettet moms normalt og indberette overskud til skat - og først hvis du kommer op i topskat er der umiddelbart grund til at rode med VSO
I min indholdsfortegnelse i signaturen kan du finde meget mere om at stifte virksomhed og lignende
venligst John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
1 - du skal jo sikre dig at din arbejdsgiver ikke kan stejle hvis du starter noget for dig selv medens du er elev
2 Jeg ved ikke hvad du leder efter med hensyn til SU - og elevløn - du vil jo ikke miste elevlønnen uanset hvor meget du tjener i virksomheden - så ud fra det behøver du jo ikke tænke i VSO baner - men ellers læs om VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN - MEN
3 der er skattefokus netop på området, og hvis ikke du kan vise du driver virksomheden fuldt seriøst - hvilket KAN være vanskeligt med fuld tid på elevjobbet - så kan skat forkaste konstruktionen
4 Er den OK med arbejdsgiveren - så er det bare at stifte CVR,føre regnskab efter årsregnskabsloven og indberettet moms normalt og indberette overskud til skat - og først hvis du kommer op i topskat er der umiddelbart grund til at rode med VSO
I min indholdsfortegnelse i signaturen kan du finde meget mere om at stifte virksomhed og lignende
venligst John H
Men såvidt jeg kan læse, så vil det gå ud over S.U. hvis man ikke kører en enkeltmandsvirksomhed via. virksomhedsskatteordningen, men kan ikke finde noget om, om det også går ud over elevløn? Eller er det bare af at få en accept fra arbejdsgiveren? Det er der ingen offentlig myndighed, som har noget med at gøre? :-)
jeg går ud fra at din elevløn er helt almindelig arbejdsgiver bestemt elevløn og den påvirkes ikke som SU - Din arbejdsgiver skal som nævnt nok gi dig OK til at køre selvstændig virksomhed ved siden af din elev tjans og dermed svare dig fint, at din løn ikke påvirkes - den svarer jo ikke til SU som er et statstilskud
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER