Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål til dem som har styr på bogføringen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg har et godt spørgsmål til jer.

Jeg startede min virksomhed op i dette månede og har nu tjent en slat penge. Jeg skal bestille nye varer hjem, men må jeg betale dem med de penge jeg har tjent? tænker mere på at der er jo nogen af de penge jeg har tjent som også skal gå til moms og skat?

håber lige der er en som kan hjælpe :)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Systemkonsulent Morten Larsen Skrevet kl. 10:04

Hej

Jeg formoder at det er en enkeltmandsvirksomhed du har.

Du skal kun betale skat af overskuddet i din virksomhed (indtægter - udgifter).

Varekøb hører under udgifter, og selvfølgelig må du bruge de penge du har tjent til dette.

Når momsen skal betales, bliver den hævet på din konto.

Du har sikkert fortalt skat hvor meget du forventer at tjene i din virksomhed, og på den baggrund vil du blive opkrævet nogle aconto indbetalinger til skat. Har du ikke oplyst dette til skat, vil de selv lave en vurdering af hvor meget de forventer du kommer til at tjene, og opkræve dig ud fra det.

Det er altid en god ide, at hensætte nok midler til at betale moms og aconto skat.

/Morten

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jan 13
Skrevet kl. 10:06

Ja det er en enkeltmandsvirksomhed.

Okay, og er det hver månede eller pr. kvatal at momesen hæves?

jeg har ikke oplyst hvor meget jeg regner med at tjene, så det har de sikkert selv regnet ud.

Tak for svaret :-)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Systemkonsulent Morten Larsen Skrevet kl. 10:28

Det vil være en god ide at logge ind på skats selvbetjening, og taste forventet indtjening eller underskud.

Nystartede virksomhedder skal indberette moms kvartalvis, og momsen skal betales ca. 40 dage efter kvartalet udløber. Har du en negativ moms, vil du dog få udbetalt differencen i stedet.

På denne side er der et link til virksomhedskalenderen, hvor du kan se hvornår der skal afregnes med skat: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1977930

/Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Fra  BK Consulting Skrevet kl. 10:32

Ja det må du da. 

Det er dog vigtigt, at du laver et lille likviditetsbudget, så du ved, at du har penge, når afregningen til Skat skal falde. Skriv til mig, hvis du har brug for hjælp.

Fra Odense S
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 87
Fra  BDM bogføring Skrevet kl. 10:38
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46

Cillebb:

Ja det er en enkeltmandsvirksomhed.

Okay, og er det hver månede eller pr. kvatal at momesen hæves?

jeg har ikke oplyst hvor meget jeg regner med at tjene, så det har de sikkert selv regnet ud.

År 1 regner skat intet ud om hvor meget du tjener og moms regner det aldrig ud selv

Du har så momsregistreret dig går jeg ud fra. Du skal føre regnskab efter årsregnskabsloven, ellers kan det koste.

Ved at gøre det bogfører du alle dine indkøb (også hvis der er moms på dem - eller fra udlandet med IMPORTMOMS som i linket) og du bogfører hvert salg inkl. moms som du jo forhåbentlig så også har på dine fakturaer

Du angiver moms, normalt en gang i kvartalet, ved at logge på skat.dk som virksomhed og angiver så under punktet moms. Der er også undervisningsvideo i indberetningen under samme punkt mener jeg.

Momsen opkræves ca ca 40 dage efter indberetningen og udgør forskellen mellem den købsmoms og salgsmoms du har indtastet ved angivelsen

Regnskabet gir dig også dit overskud som indtægter minus fradragsberettigede udgifter og det skal du opgive i forskudsskema og i årsopgørelse

Hvis du er så blank på det som jeg frygter, så synes jeg faktisk du skulle søge en der externe lige kunne bogføre dine sikkert ikke så mange bilag ved at du scanner og emailer - det er ikke ret dyrt. Du kan få gratis tilbud på aminos søsterside www.agera.dk 

Farer du selv vildt i det kan det koste ganske meget både besvær og penge, så find en løsning - Du kan altid selv overtage når/hvis du føler dig sikker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jan 13
Skrevet kl. 10:55

Tusinde tak for hjælpen alle sammen. Jeg har nogen lunde styr på de forskellige ting, men var bare i tvivl om dette. Men det giver jo sig selv at når man har skrevet det hele ned ang. køb og salg, så kan jeg jo godt bruge pengene til varerne, da jeg jo har det hele skrevet ned :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59

Cillebb:
det giver jo sig selv at når man har skrevet det hele ned ang. køb og salg, så kan jeg jo godt bruge pengene til varerne, da jeg jo har det hele skrevet ned :-)
ja når du har det hele i regnskab kan du bruge pengene - dog jo minus den del du skal betale til moms - og på årsbasis minus det du vil få i skat af overskuddet - men jo af overskuddet - kun

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:41

Morten Larsen:
Varekøb hører under udgifter, og selvfølgelig må du bruge de penge du har tjent til dette.

For at være helt korrekt, så er det vareforbruget, som er en omkostning/udgift - Ikke varekøbet, idet dette er lagerbeholdning.

Tonny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)