Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et firma drives 100 % ærligt i Danmark?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Aug 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 6 person
Godaften alle sammen,
Lad mig spørge lige ud. Kan man overhovedet drive virksomhed i Danmark ved ik snyde i moms, skat.. Sort arbejde mv..

Jrg har som om der er umuligt !, hvordan har i med det ?

Jeg har endnu ik starter mit firma, men snakkede med mulige kunder... Ja de presser priserne i bunden og vil betale uden fakturaer, .. Mv
Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 23:12

Du kan jo kigge rundt på de mange tusinde virksomheder som der findes i Danmark. Hvis folk ikke vil betale hvad det koster, så er det bare ikke de kunder du skal have. Du kan jo prøve at spørge dem, om de også vil gøre deres arbejde for lidt små penge.

Fra Århus N
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 932
Fra  TORNBJERG Skrevet kl. 00:04

Som Marc siger:

Spørg de "potentielle kunder" som siger de vil have det uden faktura og billigt osv, om de selv vil lave deres arbejde/profession til 60% billigere? ;-) 

http://tornbjerg-cute-cut.dk/ - Hundefrisør i Århus, hundeklip, soignering mm.

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:19

Ja, det er ærligt nok at forlange den pris som kvalitet koster.
Det er godt nok uærligt når kunder tror, at de kan få det hele gratis!!!

"Her...prisen er 28.400,-  + moms. Men du får den sku gratis, for vi har alligevel ikke brug for den mere"

Dohhh...!!!!

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 06:08

Arbejdstøjet:
Lad mig spørge lige ud. Kan man overhovedet drive virksomhed i Danmark ved ik snyde i moms, skat.. Sort arbejde mv.
Dit spørgsmål er lidt diffust, men selvfølgelig er det muligt. Det modsatte er, om ikke umuligt, så dog stærkt problematisk og risikabelt.

I forhold til Skat: Det kommer i høj grad an på hvilken slags virksomhed du har. Leverer du udelukkende services, f.eks. SEO eller webdesign, indgår der jo f.eks. ikke materialeforbrug m.m.

I forhold til din virksomhed: Hvis du kun kan sælge dit produkt til dumpingpris - altså uden at betale skat, moms m.m. - er der noget fundamentalt galt med dit setup. Levér et kvalitetsprodukt og stå fast på din pris, forudsat at den er sat fornuftigt og acceptér, at det tager tid at opbygge en kundekreds. Begynder du først at arbejde sort, vil du på lang sigt tiltrække de forkerte kunder og det er en ond cirkel.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 07:24

Jeg driver ihvertfald mit firma 100% clean, der er helt sikkert nogle virksomheder (håndværkere, pizza folk o.lign.) der er i stand til og har moral til at stikke en hulens masse penge i lommen sort.

Skat: *Check*
Moms: *Check*
Feriepenge: *Check*
osv... 

Desuden ved jeg ikke helt hvordan folk skal kunne betale uden fakturaer hvis du nægter det...

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 07:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg driver også min forretning 100% legitimt - og bliver ikke udsat for det, som "Arbejdstøjet" tilsyneladende bliver - men den debat, som jeg faktisk synes er MERE interessant i denne sammenhæng er spørgsmålet til sort arbejde - lad os tage to eksempler:

1) Virksomhed køber 10 timer á 350,- kr. + moms 

prisen er 3.500 + 700 i moms = 4.200 kr.

Først trækker virksomheden momsen - så er prisen igen 3.500

Så straksafskrives de 3.500 og prisen er derfor helt kontant lav.

2) Privat person køber 10 timer á 350,- kr. + moms

prisen er 3.500 + 700 i moms = 4.200 kr. 

Lad os for regnestykkets skyld sætte skat til 50%

Altså skal der tjenes 8.400 kr for at betale regningen

Det er da helt og komplet ikke ok at et samfund voldboller sine borger på den måde - for incitamentet til snyde er jo kæmpe stort. For i første tilfælde skal sælger opkræve moms - afregne moms - betale skat af overskud, a-skat til medarbejdere osv..

Hvis dette ikke er med til at fremme sort arbejde, så ved jeg ikke hvad er.. fyret skal jo skiftes, bilen skal jo repareres osv.

Tja...

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:27

Arbejdstøjet:
Lad mig spørge lige ud. Kan man overhovedet drive virksomhed i Danmark ved ik snyde i moms, skat.. Sort arbejde mv..

Jrg har som om der er umuligt !, hvordan har i med det ?

tilslutter mig helt de øvrige - det er absolut fuldt muligt og gøres af langt det store flertal af virksomheder. 

Det er nok lidt branche afhængigt, for det er givet der er brancher som er kendetegnet ved at ha sort arbejde indblandet, men jeg ville aldrig selv gide rode med noget, hvor udfordringen var at få kunderne til at acceptere en faktura.

Jeg tror du har fanget nogen utypiske kunder i din opstarts analyse - måske venner du kender og som ikke vil betale dig andet end under bordet - men det er slet ikke standard - og hold fingrene langt fra at starte op, hvis dit udgangspunkt er, at du føler det nødvendigt at snyde i moms og skat osv

vh

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 08:37

Hej Arbejdstøj,

Det kan sagtens lade sig gøre at køre sit firma 100% ærligt i Danmark.

Sagens kerne er den, at du har været ude og besøge den mest rådne branche overhovedet: Pizzabranchen.

Når Skat aflægger kontrolbesøg, så finder de folk på overførselsindkomst, sygedagpenge, uden opholds- og arbejdstilladelser etc i over 60% af alle pizzarestauranter. Hertil kommer svindel med pant og problemer med hygiejne.

Så hvis dit spørgsmål er stillet med udgangspunkt i dine nylige oplevelser, så er der intet at sige til det. Det er en branche med mange sorte penge og restauranter, som skifter hænder hele tiden mellem familiemedlemmer og fætre etc. Hold dig langt væk fra dem og oplev også, at du slet ikke på samme måde vil blive presset til at arbejde uden faktura eller presset så langt ned i pris.

Tilmeldt 17. Aug 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:41

Som en godt nok skriver her, huslej,mad, bilreperation skal man have penge til..

Men jeg er sikker på mange driver firmaet på æreligvis, men det er også sikkert mange som ikke gøre det !

Og selvfølig ville jeg da være 300% ren hele vejen igennem, selvom der mange udgifter forbundet med starte op !

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)