Hej Jeg har efter kyndig vejledning fra Aminos rare brugere fundet frem til at min virksomhedsform er honorarvirksomhed. Mit arbejde består i noget undervisning (og dermed momsfritaget) og indtjeningen er omkring 50+70.000 pr. år. Jeg er lidt i tvivl om, hvilke udgifter jeg kan trække fra: 1. Jeg skal snart have ny computer, som er et vigtigt arbejdsredskab, men jeg bruger den også privat (dog mest til arbejde). Kan jeg trække den fra, og kan jeg trække 100% af beløbet fra? 2. Lidt samme historie; men telefon og internet bruges jo også både privat og til arbejde. Telefonen mest privat, mens internettet nok er 50/50. Kan jeg trække disse udgifter fra? 3. Jeg er på SU og der er som bekendt en grænse for hvad man må tjene inden man skal betale SU'en tilbage, og mener det er omkring 108.000. Hvis jeg trækker udgifter fra i forbindelse med mit arbejde, så bliver min personlige indkomst bare det mindre, ikke? Fx hvis jeg har tjent 50.000 og haft udgifter for 10.000, så er min skattepligtige personlige indkomst 40.000? Mange Hilsner Peter |
Står lidt i sammen situation som dig, så har selv søgt på ligneden informationer :)
Jeg er ikke helt sikker men er kommet frem til :
1. Man kan fratrække den del man benytter erhvervsmæssigt f. eks. 50%, desuden kan det vist ikke være 100% i en enkeltmansvirksomhed ;)
2. Ved ikke helt
3. Man skal lave et regnskab med indtægt-udgift og så indberette overskud, så hvis du på andet arbejde har tjent 90.000, og haft indtægter for 30.000 og udgifter for 15.000, indberetter du 15.000 og skat ser så du har tjent 105.000 i år og du må derfor stadig få SU :)
Jeg er som sagt ikke helt sikker, men det er det jeg er kommet frem til :)
/Nikolaj