Hej
Jeg har leget med en tanke, men kan ikke helt gennemskue, om den er brugbar.
Jeg er selvstændig konsulent, og mit "problem" er, at jeg ville kunne sælge flere timer end jeg kan levere. Jeg har to små børn og en kone, der stadig er delvist sygemeldt, så det praktiske med børn, aftensmad med videre tager meget af min tid.
Mit spørgsmål går på om jeg vil kunne ansætte (på deltid - måske 60 timer/måned) en assistent, som kunne tage sig af noget af det praktiske i hjemmet - inkl. børnehentning og pasning.
Mit konsulentforretning drives som et ApS, og her kunne en medhjælper evt. ansættes. Økonomisk ville det give god mening - sådan en medhjælper skal måske have 100-150 kr/time, men mine konsulenttimer kan sælges til en noget højere pris.
Det springende punkt er, om jeg vil blive personligt beskattet, fordi sådan en medhjælper udfører "personligt" arbejde for mig. Der er som sådan ikke tale om en "personlig luksus", men snarere en beregning af at det totalt vil medføre en større bundlinje i firmaet.
Vil udgiften til medhjælperen blive set som en (skattepligtig) indkomst for mig personligt, eller ville der kunne argumenteres for at det hele holdes i ApS-regi? Jeg er opmærksom på at det nok ville kunne komme under Bolig-Job-Ordningen, men det fradrag vil jo nok kun dække de første 30.000 i lønudgifter, og jeg tænker i størrelsesordenen 50-100.000 pr. år.
Vi har desværre ikke et ekstra værelse, så au pair eller lign. er ikke interessant.