Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af "huslig" medhjælper

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 17. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har leget med en tanke, men kan ikke helt gennemskue, om den er brugbar.

Jeg er selvstændig konsulent, og mit "problem" er, at jeg ville kunne sælge flere timer end jeg kan levere. Jeg har to små børn og en kone, der stadig er delvist sygemeldt, så det praktiske med børn, aftensmad med videre tager meget af min tid.

Mit spørgsmål går på om jeg vil kunne ansætte (på deltid - måske 60 timer/måned) en assistent, som kunne tage sig af noget af det praktiske i hjemmet - inkl. børnehentning og pasning.

Mit konsulentforretning drives som et ApS, og her kunne en medhjælper evt. ansættes. Økonomisk ville det give god mening - sådan en medhjælper skal måske have 100-150 kr/time, men mine konsulenttimer kan sælges til en noget højere pris.

Det springende punkt er, om jeg vil blive personligt beskattet, fordi sådan en medhjælper udfører "personligt" arbejde for mig. Der er som sådan ikke tale om en "personlig luksus", men snarere en beregning af at det totalt vil medføre en større bundlinje i firmaet.

Vil udgiften til medhjælperen blive set som en (skattepligtig) indkomst for mig personligt, eller ville der kunne argumenteres for at det hele holdes i ApS-regi? Jeg er opmærksom på at det nok ville kunne komme under Bolig-Job-Ordningen, men det fradrag vil jo nok kun dække de første 30.000 i lønudgifter, og jeg tænker i størrelsesordenen 50-100.000 pr. år.

Vi har desværre ikke et ekstra værelse, så au pair eller lign. er ikke interessant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:01

Ja jeg mener ikke du kan ansætte hende i dit selskab hvis det er som du beskriver arbejde i hjemmet og børnepasning m.m. Så skulle du jo også kunne trække børns institutioner fra i selskabet osv - - hundekennel til vovsen når du skulle på forretningsrejse osv - for uden dem kunne du ikke arbejde.

Hun skal lønnes med dine egne skattede penge desværre. KUN hvis det hun laver er direkte arbejde for dit ApS med det som dit ApS konkret beskæftiger sig med, vil hun kunne lønnes af det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:28

Det burde være muligt at ansætte vedkommende i dit selskab, og derefter lave en faktura til dig selv på den udgift, som dit selskab har til løn, feriepenge, atp, mv.

På den måde kan du tilknytte en person lovligt i dit firma, og samtidig opnå mulighed for at fradrage de første 2x 15.000 kr. i din personlige indkomst via boligjobordningen (for de opgaver, der hører derindunder).

Du kan dog ikke fradrage omkostningen i dit selskab uden at betale noget privat, men muligheden med at fakturere dig selv for arbejdet, er vel egentlig også en fin løsning på din udfordring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:07

det er nok bare mig der ikke hænger med i hvor fordelen ligger så, men jeg er da vel som sådan enig. Fradraget på de 2 x 15.000 må det være du går efter - men kan man ikke få det hvis man privat ansætter hushjælpen og betaler løn dokumenteret til denne privat - det troede jeg da

Hvis man kan det, ser jer ikke fordel ved at rode en rengøringsassitent og børnepasser til privaten ind i aps regnskabet, men ellers kan jeg godt følge den - bare man kan påvise, at man dækker hele omkostningen privat hvis hele arbejdet er rengøring og børnepasning i privaten

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:59

Fordelen ligger i, at du ikke skal betale fortjeneste til en leverandør af de samme ydelser.

Dernæst er der et gyldigt bilag til fradrag via boligjobordningen.

Endelig kan jeg ikke se, hvordan man som privat person kan ansætte nogen, uden at det bliver gjort sort, eller via en leverandør.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:50

Martin E. Jensen:
Endelig kan jeg ikke se, hvordan man som privat person kan ansætte nogen, uden at det bliver gjort sort, eller via en leverandør.

Trickspørgsmål?Huh?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11

Martin E. Jensen:
Det kommer bag på mig. Skulle jeg ikke måtte ansætte en aupair - for den sags skyld fra Jylland og betale hende løn og enten opgive det til skat som løn. Du kan da ha ret, det overrasker mig bare. 

Faktisk troede jeg ikke en gang det skulle betales som A-indkomst når det var privat hushjælp da man jo ikke selv kan trække noget fra ved betalingen - men om man så har pligt til at indberette som B-indkomst - eller om det kun var hushjælpen der faktisk havde den pligt (vel rubrik 15 på selvangivelsen) (og blev nødt til det for at man kunne påvise regning og boligfradrag nok via digital overførsel af lønnen)  Hvem kan uddybe?

Jeg kan vel også ha en gartner som er en hygge pensionist der måske tjener 30.000 om året og derfor ikke er registreret for moms - og betale ham for arbejdet hvidt - men er kender jeg ikke ved hvordan jeg så opgav til skat  - eller er jeg ude i rent vrøvl? Jeg ville mene jeg bare skal kunne påvise det er opgivet korrekt så måtte jeg det - men det er måske slet ikke muligt. Ansætter alle der har en gartner eller en aupair KUN via virksomhed eller sort??

Synes også her det fremgår at det kan ydes af en privat person og eneste krav er at personen ikke bor i huset (som trådstarter jo netop ikke har plads til) og er over 18 år http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/Skattefradrag%20for%20udgifter%20til%20hushj%C3%A6lp.pdf

vh

Fra København
Tilmeldt 17. Apr 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:34

Jeg takker for svarene. Jeg har vist fået bekræftet, at uanset hvordan man vender og drejer det, så hushjælperens løn betales med beskattede penge (fraregnet 2x15.000/år i særfradrag) - firmaet's "ubeskattede penge" kan ikke direkte bruges.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39

Ole Hyldahl Tolshave:
firmaet's "ubeskattede penge" kan ikke direkte bruges.
Big Smile jep så langt desværre så godt - Nu kunne det være sjovt at vide om man virkeligt ikke må ansætte en privat hushjælp som privat til gengæld

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Side 1 ud af 3 (25 indlæg)