Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opsøgende salg

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mangler lidt hjælp til at forbedre mine evner og kompetencer inden for opsøgende salgB2B markedet.
Jeg er i gang med en bachelor i International salg og marketing, og er som et led i uddannelsen i et 12-ugers praktik forløb.

Dette praktikforløb foregår i en virksomhed som sælger og distribuerer fliser og klinker. Målgruppen er murer og arkitekter. Jeg har valgt at sætte fokus på virksomhedens salgs strategier, da de på nuværende tidspunkt bare henvender sig telefonisk til de arkitekter som har med forskellige bygge projekter at gøre. Jeg har fået overbevist virksomheden om at vi skal ud og skabe personlige relationer med potentielle kunder (i dette tilfælde arkitekter)   Det har jeg hermed fået ansvaret for. Det som jeg har med ude ved arkitekterne er en  A4 side som Meget kort beskriver hvilke produkter vi handler med, samt et visitkort. Jeg vil ikke forsøge at pakke arkitekterne for meget på, så når jeg er ude ved dem, starter jeg lige med at præsenterer mig, og fortælle hvem jeg kommer for.... Her kommer så mit problem og mangel på praktisk erfaring. Jeg kommer jo helt uanmeldt, for bare lige at bruge 5 min. af arkitekternes tid, og hilse på dem.

Men hvordan kommer jeg videre her fra? Spørger lige ind til om de evt. har med byggeprojekter at gøre, hvor der anvendes fliser og klinker. Og det svarer alle jeg har været ude ved på nuværende tidspunkt faktisk ja til, dog siger de også alle at de på nuværende tidspunkt ikke har noget aktuelt lige for tiden.  Hvad kan jeg her gøre for ikke at miste en potentiel kunde??? 

Hvad kan ellers være godt at forhøre sig om når man er ude? 

Har brug for alle de idéer jeg kan få... Synes jeg har teori nok om selve salgs delen, når kunden er begyndt at vise interesse for et evt. produkt. Men mangler inspiration til en evt. god indgangsvinkel. 

 

Fra Odense N
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 86
Fra  JED it- & teleservice Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birk

En anbefaling kunne være at du lige læser "En sælgers vej til Succes". Du er hurtigt igennem bogen, og har fået god og underholdende inspiration til hvordan du kommer ind og hvordan du kommer videre og fastholder kunden.. Du kan bestille bogen på "Resultatskaber.dk"

mvh. Jesper

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birk,

Birk1986:
Jeg mangler lidt hjælp til at forbedre mine evner og kompetencer inden for opsøgende salg på B2B markedet.

Det er godt gået at du har fået praktik plads og fået en konkret opgave.

Når du er ude hos Arkitekter skal du være bedre forberedet evt. følgede:

1. Se på Web-siten og læse om firmaet og hvilke opfgaver de pt. har.

2. Få en aftale om et besøg så de ved du kommer 

3. Få naven på de personer der deltaer på mødet

4. afdæk deres projekter der er igang og som komme rog find ud af om dine produkter kunne være en del af løsningerne

5. Sæt dig ind i muligheden for at blive leverandør til byggemarkederne læs om deres indkøbsafdeling og kontakt denne

ect. ect. du er velkommen til at kontakte mig for yderligere hjælp

God jagt derude  Wink

 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Super fedt - har lige bestilt bogen :)

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Birk,

Du er i gang med den sværeste diciplin inden for salg - og den som Kasi byggede pandora på i tyskland - nemlig ude og sparke døren ind og få gang i salget.

Sælgerens dialog bygges op omkring "HV" ord men det er hvor forfinet med er med dem, der afgør om dialogen er god, for samtidigt med du skal afdække og måske hjælpe kunden med et behov, så skal du jo ikke forhører ham :)

Men som jeg kort læser dit indlæg, så går opgave egentlig ud på at møde kunderne på en anden måde og det er det som er din opgave, det er egentlig ikke salget (selvom det jo naturligvis er vigtigt) Så jeg ville måske gribe det an på denne måde:

 "Hej jeg er xx, fra xxx virksomhed, jeg kommer og besøger jer fordi jeg er i gang med at afdække en ny måde at møde jer - vores kunder på. Vi vil gerne være lidt mere personlige fremover, så jeg vil gerne have en kort dialog med jer om hvordan vi bedst kan hjælpe jer i processen når i skal indkøbe xx materialer. Jeg har også taget et eksemplar af vores nyeste "xxx" med så i kan se et eksempel på det som vi mener bliver efterårets sten/flise what ever"

Sørg for at få lagt materialer hos dem - og sørg for at vende tilbage efterfølgende for at følge op, et oplæg til dialog her, kunne måske være "hvad synes i om vores nye xxx, har du fået vist den til kollegaerne" siger han nej, så ikke lukke samtalen der, men evt fortæl om andres oplevelser med jeres nye "xxx"

Når dialogen så er i gang - og vigtigt det er en dialog - så få afdækket de 5-7 ting du på forhånd gerne vil vide om dem, og det gør ikke noget at være lidt pågående i dine spørgsmål - for de ved jo godt at du er der for salget.

prøver de at feje dig af med vi ikke har noget pt. så forsøg at få deadlines og næste kontakt tidspunkt ud af dem - det nytter ikke du kommer 1 dag for sent næste gang, så hellere kommer 1 måned for tidlig igen.

Men det er blot lidt af den tilgang jeg lige ville tage til dit indlæg - og som andre siger, jo mere du kender til dem og deres tidligere, måske kommende projekter - jo nemmere er det at få en dialog.

Mvh
Henrik

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Super godt, og meget konkret - Det kan jeg helt sikkert bruge til noget.

Men er det ikke for meget at tage et helt katalog med ud på første besøg??? risikerer jeg ikke at man synes det er alt for meget, og så havner det bare i skraldespanden???? Lige nu har jeg som skrevet bare en enkelt side med ude, Den er dog ikke specifik om noget som helst, men giver bare et hurtigt overblik (kun overfladisk) over hvad vi kan tilbyde.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)