Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditnota eller gave?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

En svensk kunde, som har betalt for lang tid siden, har gjort mig en en tjeneste.

Jeg vil egentlig gerne sende hende en flaske vin som tak.

Imidlertid er det lidt besværligt at sende vin til Sverige, så jeg vil egentlig hellere give hende en rabat på det, hun allerede har betalt.

Er det muligt, at lave en kreditnota på fx SEK 120,- ex moms og så sende hende SEK 150,- som bankoverførsel så hun selv kan købe vinen?

Og vil det være det samme princip med danske kunder i Danmark?

Og gør det nogen forskel om det er en tjeneste/venlighed, de allerede har gjort/udført eller noget jeg beder dem om at gøre/udføre for fx en flaske vin eller kreditnota.

Hvis jeg ikke lige har begrebet kreditnota helt på plads undskylder jeg på forhånd.

Oh hvordan skriver jeg en kreditnota i et regnskab?

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05

Anders Nielsen:
gør det nogen forskel om det er en tjeneste/venlighed, de allerede har gjort/udført eller noget jeg beder dem om at gøre/udføre for fx en flaske vin eller kreditnota.

hvis du sendte vin ville du være omfattet af beskatning af gaver som jo er langt ringere end ved at sætte prisen på varen ned. Jeg ville nok ikke rode med at sende kredit nota som "gave" - det skal du bruge til egentlige krediteringer af noget leveret, men du kan jo sagtens tilbyde folk xx% rabat på næste køb og på den måde både få et næste køb og få givet den ønske rabat

Generelt skal du ikke bruge kreditnota som tak for tjeneste/venlighed og slet ikke for noget der kunne minde om arbejde for dig - det er sorte penge helt enkelt - det skal opgives til skat uanset hvad - ellers får du store problemer ved en skattekontrol

Der har været en god tråd hvor bl.a. Martin Jensen (martin123) klart påviste, at kreditnotaer ikke måtte bruges som omvendt faktura - men skulle være knyttet til en tidligere udstedt faktura (og naturligvis ikke begrundet med tak her er en gaveBig Smile)

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 12:46

Hej,

Tak for svar.

Jeg har prøvet at slå "beskatning af gaver" op, men det handler mest om hvordan man som lønmodtager beskattes af gaver.

Hvis jeg som virksomhed sender en pose slik til 80,- ex moms til en kunde (100,- inkl. moms) kan jeg da trække udgiften samt momsen fra i mit regnskab, eller kun udgiften og ikke momsen.

Med udgiften menes varens pris uden moms.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 12:54

Hej,

Så med andre ord ville jeg skulle bogføre udgiften som en udgift på DKK 20,- og så betale de resterende DKK 80,- fra min private konto !!

Hvad nu hvis jeg hyrer et andet firma til at sende reklameartiklen ud til kunden, må jeg så også kun trække 20% af udgiften fra i mit regnskab?

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal bogføre hele udgiften i dit regnskab og behøver ikke betale noget fra den private - MEN du skal så når du har lavet regnskab lægge 75% af gavernes værdi (du kan jo bogføre dem på den konto der hedder gaver så det er let at se totalen) til dit resultat. Derved øger du resultatet som skat skal ha med 75% af gavernes værdi (og ingen momsfradrag) og på den måde har du korrekt kun fået fradrag for 25% af gaveværdien

At få et andet selskab til det vil som jeg ser det ha samme effekt - 25% fradrag - så 75% af gaveomkostningen tillægges dit driftsresultat i resultat til skat

Det er på samme måde du korrigerer alle de andre ting du så i link-skemaet fra dansk revision - Selve omkostningen er jo en reel driftsomkostning så alt bogføres fuldt men ved årsafslutning laver man som sidste linje - en korrektion til skat hvor man tillægger det beløb der ikke var fradrag for for gaver, bespisning osv.

Momsen skal du naturligvis korrigere for med det samme - enten det som her er 0% eller det var 1/4 eller 1/2 moms der kunne fradrages på andre sager

vh John Hannover

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Skrevet kl. 13:36

Tak, nu er jeg med.

Skemaet er rigtig godt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)