Hej Linda Jeg kan godt forstå dig. En ordrebekræftelse er den rigtige vej. Ringer kunden til dig (?) så lav notater om hvad han reelt set vil, mens du taler med kunden. Spørg konkret ind til det kunden har behov for. Afslut samtalen med at du ringer igen, efter du har gennemgået den rigtige procedure osv. Bagefter kigger du på dine notater og finder ud af hvordan du kan løse opgaven, samt hvilke guldklumper / trækplaster du kan byde på så han bliver endnu mere fristet til et samarbejde med dig.... Ring igen og aftal et møde. Der er stor forskel på hvordan kunder reagerer - på telefonen, eller i et møde. I mødet gennemgår du med kunden det du har noteret, for at lede samtalen i den rigtige retning. Du leder samtalen med spørgsmålene!! Siger han ja og bekræfter det I har talt om på telefonen begynd med at koble det sammen med dine løsningsforslag. Er kunden positiv overfor det du kommer med hiv dine guldklumper frem. Byd på en bonus du vil give kunden idag!! men kun idag!! så længe i sidder sammen. Det handler altid om at finde den rigtige fremgangsmåde, mht. at læse kunden - og det lærer du undervejs. Forbered dig godt hver gang - uanset om det er på telefonen, eller i et møde. Gå ikke på kompromis med prisen, eller lade dig friste til at gå i forsvarsholdning. Du ved hvad du kan!! og det er det du står for. Puha - nu har jeg nok skrevet alt for meget, men håber det hjælper dig lidt Dbh. Petra |
Kære Petra.
Mange tak for dit svar! Det er virkelig nogle gode pointer, du her anfører. Det virker som en god fremgangsmåde, når man ikke lige korresponderer via mail, så det er klart noget, jeg vil tage med mig og benytte mig af :-)
Mvh. Linda