Vi er i den situation at vi har brug for at ansætte nogle medarbejdere. Vi har d.d. ansat en flexjobber samt en ungarbejder på 13 år. Vi er ikke medlem af en arbejdsgiver organisation. Vi har derfor brug for at vide hvilke spilleregler der er gældende i forhold til ansatte. Flexjobberen har arbejde som hører hjemme under HK, ungarbejderen skal holde vores lager vedlige, slå græsplæne og andre forfaldne opgaver. Ud over at vi skal have lavet et ansættelsesbevis har vi jo også brug for informationer om lønkrav, ferie osv. Vi søger informationerne via nettet da vi ikke har tiden til at holde møder med de faglige organisationer. Vores virksomhed er enkeltmandsejet. Håber på et par links som kan hjælpe os videre |
Pas på med ungarbejderen på 13 år - jeg er ikke advokat, men at slå græsplæne og vedligeholde lager lyder ikke som arbejde, der er tilladt for en 13-årig. Generelt må børn under 13 år slet ikke arbejde, men 13-14 årige må kun foretage meget let arbejde og kun i meget begrænset tid om dagen (vistnok max 2 timer om dagen).
En hurtig google søgning siger, at den unge i hvert fald ikke må betjene en maskine, herunder græsslåmaskine, som en del af arbejdet, og kun må arbejde under supervision og tilrettelæggelse af en voksen. Om min kilde er troværdig ved jeg ikke - men hvis du selv googler lidt videre, så finder du nok også flere oplysninger end jeg fandt. Grundprincippet i lovgivningen er at forhindre, at børn under 15 år arbejder.