Hej Peter
Henrik Kepler har ret i sine bidrag til, hvad du kan gøre. Jeg er måske lidt ked af hans lidt hårde medfart til dig og jeg vil da gerne bidrage og understøtte de forslag, du har fået i strengen her ...
Vi har, her i Oxe & Co fine erfaringer fra din branche og har bl.a. hjulpet en af dine konkurrenter over et lille halvt års tid, hvor vi fik lagt en plan for, hvordan salget skulle udvikle sig. Planen hed fra 28 - 56 og gik på, at de efter 4 års arbejde omsatte for 28 mio. kr. og nu skulle vi så på 18 mdr. accellerere omsætningen til 56 mio kr. pr. år.
Det er hårdt arbejde, som Henrik også nævner i sit anlæg, men jo ikke hårdere end alt andet arbejde i en organisation. Uanset du nu er ansvarlig for drift, logistik, økonomi og/eller i en virksomhed, så er det at have ansvaret for salg også en disciplin, du mestrer gennem evne til bl.a.:
- finde de rigtige kunder, så du ikke fægter i blinde og griber ud efter alt, der er 37 grader varmt.
- prioritere samme målgruppe / dele målgrupperne op, så du arbejder med en af gangen (på denne måde bliver du hele tiden bedre og bedre til at "komme ind", få møder o.s.v. Hold fokus ...
- ring så dine emner/målgruppe igennem og få spurgt - gerne i receptionen om den ansvarlige HR-chef (kommer lidt an på, hvor store virksomheder, du går til ... Een måde at komme videre på herfra, kunne så være: Ved at få dem ganske kort i tale, så sig, du ikke ringer for at sælge dem noget her i første omgang, men blot gerne vil have lov at sende dem en mail og introducere dem for dine styrker indenfor vikar- og konsulentydelser.
- ovenstående er en model at arbejde efter. Har du det eksempelvis bedst ved at sende noget ud pr. post først før du efterfølgende ringer og følger op på dette, så er det blot en anden måde.... Der kan være adskillige måder at break'e ice'n på.
- Vigtigst af alt er, at du sætter tingene i system. Lav dig en fast rutine med eksempelvis at sende ud, ring op første gang efter 4-5 dage (send aldrig mere ud, end du kan nå at følge op på) og sørg så for ved enhver henvendelse du har til en kunde ALDRIG at gi' slip på denne uden en ny aftale (hvad er next step) o.s.v. ... o.s.v. Hold fast, vær vedholdende og vid, at: flid belønnes.
- Flemming er inde på i sit forslag, at du skal annoncere. Også dette initiativ er vigtigt. Synlighed, gensynsglæde og det at være top-of-mind kan du sire dig på 1000 forskellige måder og du bør også understøtte dit salg i hverdagen med annoncering, hvis du er lokalt forankret.
Salg går aldrig af mode og uanset du annoncerer, ofrer midler på online markedsføring, flotte brochurer o.s.v., så handler mennesker med mennesker. Det betyder, du skal UD og besøge kunderne.
- Derfor skal dine opkald pr. telefon altid og alene have et mål ... nemlig at få et møde. Sælg dig selv er det, det hele handler om. Jeg har tidligere været salgschef i en af landets absolut største servicevirksomheder, hvor vi solgte ydelser, der mange gange var dyrere end folk selv kunne handle ind for, men det handlede ikke om pris ... men om service, opmærksomhed, at ting er enkle, og ... at det var nogle rare mennesker, kunderne havde med at gøre.
Så gå benhårdt efter mødet. Det vil være nøglen til 1. skridt i en skøn retning ... også for din virksomhed.
Nogle virksomheder synes så det hele er lidt bøvlet og at de er bedre til alt andet end at sælge. Det skal du naturligvis også gøre op med dig selv.
Held og lykke på din salgsvej. Det er VERDENS FEDESTE JOB at sælge 
Mange salgshilsener
Henrik Oxe - Oxe & co