Jeg har et lille dilemma, i det jeg for et par år siden fik mig et CVR nr (enkeltmandsvirksomhed) for virkelig at køre derudaf, som selvstændig konsulent/freelancer. Men jeg løb ind i det problem, at Skat krævede en nemkonto for moms afregning og da jeg kontaktede min bank for hjælp nægtede de. Sagen er den, at jeg er registreret i RKI og selvom jeg havde oprettet en separat konto til brug for freelance arbejdet (i mit CPR nr via netbank), så jeg kunne holde tingene adskilt, ville de ikke tilmelde den nemkonto i forhold til CVR nummeret. De insisterede på at det skulle være en erhvervskonto, og sådan en ville de ikke oprette til mig (selvom jeg ikke skylder dem noget, andet end en løbende kassekredit), da jeg formoder at. RKI er en hindring. Og skat insisterede på en nemkonto separat for virksomheden, selv efter jeg forklarede dem situationen, og kunne ikke gøre brug af mit eksisterende, personlige nemkonto. til sidst opgav jeg det hele og opsagde CVR nr, og sendte regning/faktura på CPR og gjorde op over b-skatten. Nu er sagen den, at jeg har rigeligt at se til, og får højst sandsynligt brug for et CVR igen, men er bange for at løbe panden mod muren igen. Så ville høre om I havde nogle inputs og erfaringer herinde? Finder det underligt og irriterende, at bureaukrati skal komme i vejen for en, når man blot ønsker at forbedre ens økonomiske situation og komme ovenpå igen! Takker på forhånd, for jeres tid. |
Nu har jeg selv enkeltmandsvirksomhed/personlig virksomhed og har været så heldig at få mig en erhvervskonto. Jeg har dog fået af vide af flere forskellige at jeg bør gøre det over min private og der intet krav skulle være for at have erhvervskonto, når man kører selvstændig virksomhed.
Men omvendt, hvis du har godt gang i butikken og der er fode udsigter, kan jeg ikke forstå at banken ikke er med på den.