Jeg overvejer at indgå en factoring aftale, en hurtig væksten i mit firma gør at det er svært med likviditeten, hvis jeg skal fortsætte i samme tempo. Selvfølgelig kan jeg bare øge min kassekredit, for pengene kommer jo ind, men jeg er i tvivl om hvad der er det mest fordelagtige, er der nogen der har erfaringer eller kommentarer vil jeg være meget taknemmelig. Med venlig hilsen Jeppe |
Hej Jeppe
Hvis du har muligheden for kassekredit, er det et spørgsmål om renteregning. Regn Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP) ud for kassekredit og factoring og vælg den med lavest ÅOP. Hvis factoring fx. koster 3% for 30 dage, så er ÅOP ca 12x3% = 36%.
Jeg læste for nyligt Lars Larsens bog, og blev ret imponeret over hans sublime likviditetsstyring. Bla. fik han lov til at stille sikkerhed i sit varelager, og fik forhandlet så gode betalingbetingelser hos sine leverandører at han kunne nå at sælge varerne inden regningen skulle betales. Læs bogen hvis du kan få fat i den. Og hør evt leverandører om de vil hjæklpe til din vækst med bedre betalingsbetingelser.
Mvh Jesper