Jeg løb ind i et rigtig godt tilbud på ferien til Asien med print af lækre visitkort til min virksomhed. Der er derfor ikke tale om en vare med henblik på videresalg. Nu vil jeg bare lige sikre mig, at jeg får noteret udgiften korrekt i mit danske regnskab.
Hvordan forholder det sig med moms af denne vare? Skal den oprindelige VAT trækkes fra og skal jeg betale 25 % i DK? Eller er det mere kompliceret end det når det ikke er inden for EU?
Og kan jeg afskrive udgiften til kortene som driftsudgift? Undgår jeg at skulle betale toldafgift når det ikke er en vare købt med henblik på videresalg?
Hvis du er privat så kommer der dansk moms, told og evt importgebyr på Hvis du er virksomhed kommer der ikke dansk moms men du gør som følger:
Du bestiller som virksomhed og giver dit CVR og beder om at de sætter faktura kopi uden på pakken. Det er til firmabrug som du beskriver det, så der er så ikke nogen Asien VAT på men derimod kan der jo sagtens være told, som er individuel - og du må undersøge hvad visitkort skal importeres som for toldnummer - ex i "vlies"
Når der ikke er told på til virksomhed så skal du angive importmoms i stedet og når det er til ren internt brug så koster det ikke noget, du skal blot anføre 25% af den samlede importværdi det koster som importmoms fra uden for EU og så helt samme beløb som købsmoms. Du har således ikke nogen moms at fratrække men heller ikke moms at betale som virksomhed Du kan læse om importmoms her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html
Udgifterne er fradragsberettigede når det er til rent firmabrug uanset hvor du køber Om det er besværet - fragten helt fra Asien og mulig told værd er jeg nok noget usikker på - jeg ville se om ikke det kunne gøres lettere i DK
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER