Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre skrifttype i wordpress Twenty Ten

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 12
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det passe at man ikke kan ændre skrifttypen noget steder uden at skulle ind og redigere i editoren?

Og hvis ja, har jeg forstået at man skal ind i udseende>editor>style.css og ændre skrifttypen.

Og et andet spørgsmål. Er det nogen som kender et godt sted til at finde gode skriftyper til wordpress evt. en oversigt?

mvh Jaks

Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 22:14

Jeg har nu været inde og kigge på min Style.css under udseende>editor. 

Jeg har lokaliseret hvor farven til f.eks. header menuen står. Jeg kan se at den står med farvekode #000 altså sort. Når jeg ændre den og opdatere filen ændres farven bare ikke og forbliver sort.

Nogen ideer hvorfor farven ikke ændres?

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Pancony Skrevet kl. 15:56

Ja det er absolut det nemmeste at ændre i dit CSS hvis du vil have en blivende ændring i dit wp tema.

Omkring dit andet problem med at din farve ikke vil skifte. - der er ofte i et wp tema, at der er flere steder der definerer en farve. Du kan kigge i kildekoden på din webside hvor den tekst du ønsker at ændre fremkommer. Somme tider er der nemlig flere classes der definerer. Kig efter koden <class="xxx1, xxx2, xxx3"> - jeg forsøger her at illustrere, at der kan være flere classes der er nævnt efter hinanden, og som påvirker. Det kan ofte "drille" lidt.

Omkring skrifttyper - søg google og du finder et hav af skrifftyper - Jeg bruger selv altid de samme hver gang, således at mine sider er ensartede, men jeg ser også at mange elsker at blande et utal af skrifttyper. Husk blot at ved sjældne typer skal du levere dem med i dit tema, ellers vælger browserne dem de har som standard.

Hilsen

Peder Andersen

Pancony.dk - Salg - SEO - Markedsføring og Finansiering

GRATIS startpakke på Pancony.dk

Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 18:44

Tak for det fine og brugbare svar Peder.

Når du siger jeg skal kigge flere steder, så mener du vel flere steder i mit style.css? Eller skal jeg også ændre andre steder?

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Pancony Skrevet kl. 18:53

Ja det betyder flere steder i dit CSS. - ofte er der flere formater der har indflydelse.

Der kan dog enkelte gange være flere CSS'er til et tema, og så skal man kigge i dem alle. Men det er undtagelsen.

Hilsen

Peder Andersen

Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 20:12

Hmm jeg kan stadig ikke få det til at virke. Få at tage et eksempet:

Når jeg højreklikker på menuen på min forside og vælger inspect element, kan jeg se hvilket sted i style.css som styrer denne. 

Det ser sådan ud:

/* =Menu
-------------------------------------------------------------- */

#access {
background: #000;
display: block;
float: left;
margin: 0 auto;
width: 940px;

Ændre jeg farvekoden via inspect element, ændres den korrekt til den nye farve. Dette varer selvfølgelig ikke ved, da det jo ikke er her man reelt ænder i tingene.

Går jeg ind i udseende-editor og vælger min style.css fil og finder samme sted og laver det om og gemmer filen, så sker der ikke noget med farven på menuen.

Det mærkeligste er, at når jeg igen tjekker kildekoden med inspect element, så står farvekoden som den gamle, altså stadig 000 - sort. Det er ligesom style,css ikke bliver ændret.

Går jeg ind i Style.css igen for at tjekke om den har ændre tilbage til den gamle farvekode, kan jeg se at den står rigtigt herinde - altså med den nye farvekode.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 20:35

Hvis du ikke er så glad for at rode i din editor kan jeg varm anbefalde dette plugin der tillader en masse skriftyper fra Google. Der skulle gerne være over 600 forskellige du kan lege med. Det eneste du skal er at definere hvad for en kode de skal overskrifte, om det skal være <p>, <h1> eller noget helt andet. 

Du kan downloade det her: http://wordpress.org/plugins/google-typography/ 

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Pancony Skrevet kl. 20:39

Hej Jeg var lige inde at kigge på Twenty Ten temaet.

Du arbejder med menuen og der er der mulighed for at der er en anden part af dit css der overtager styringen - det kan være "funktioner" eller "menu widget" og endelig den generelle menu i temaet.

Menuen er den mest komplicerede del af temaet, og kan godt være drilagtig inden man lige finder funktionen. - Men - Går det helt galt kan man bare sætte farven ind direkte i temaets kode så den er der fast.

Så fortvivl ikke, men skal jeg hjælpe med det, skal jeg have fuld adgang til temaet.

Hilsen

Peder Andersen

Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 20:47

Tak igen for jeres svar. 

Jeg tager det mest som en læringsproces, så det er ikke så vigtigt lige at få lavet det med menuen. Ellers tak for tilbudet Peder. 

Og nej jeg fortvivler ikke, jeg skal nok få det lærtSmile

Tilmeldt 29. Mar 12
Skrevet kl. 21:49

Efter lidt mere research virker det som en god ide at oprettet et såkaldt child theme til mit twenty ten theme.

På den måde kan jeg rette uden at risikere at ødelægge noget i den originale style.css og mine ændringer er blivende, når der er opdateringer af themet.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)