Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af enkeltmands virksomhed - sanity check

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra London
Tilmeldt 5. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg bor i London og er lige startet med at freelance (software og IT opgaver) for et tysk firma. Min plan er at flytte til Danmark i den nærmere fremtid. Efter at have læst en masse indlæg her på siden er jeg kommet frem til at starte en enkeltmandsvirksomhed er den bedste vej at tage i min situation. Givet dette kunne jeg godt tænke mig at drage nytte af mere erfarne entreprenører her på siden, med henblik på følgende punkter:

1. Når jeg fakturerer ydelser for et firma i udlandet (i EU) så skal jeg ikke betale moms.

2. Penge fra fakturaer vil gå ind på en firmakonto hvorfra jeg vil kunne udbetale løn til mig selv, hvilket der skal betales skat af.

Kort sagt, er mine antagelser ovenfor korrekte?

På forhånd tak,

Jesper Kjeldgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55

Jesper:
1. Når jeg fakturerer ydelser for et firma i udlandet (i EU) så skal jeg ikke betale moms.
den kan nok forstås på flere måder men HVIS du sender en faktura til en virksomhed i EU og har dens momsnummer - så skal der ikke moms på din regning, men du skal listeindberette salg til EU kunde for kunde og angive det samlede i rubrik B http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064447  Regn med evt lige at sidde kort med en der kan det når du starter op - der er en del med den type indberetniget

Jesper:
2. Penge fra fakturaer vil gå ind på en firmakonto hvorfra jeg vil kunne udbetale løn til mig selv, hvilket der skal betales skat af.

nej - der er ikke noget der hedder løn i personlig virksomhed. DU fører regnskab og betaler skat af dit overskud uanset om du hæver lidt eller meget i alm. personlig virksomhed - læs om SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED 

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 5. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:49

Mange tak for svaret John. Det lader til jeg lige skal have læste lidt mere op på enkeltmandsfirmaer. Tak for linket!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)