Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilføre privat indskud til interessentselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min forretningspartner og jeg er opstartsfasen af en virksomhed. Vi har allerede oprettet et interessentselskab.

Vi taler dog om, at tilføre penge fra vores private kontoer til vores firma konto, hver 14. dag/måned. Men hvordan er det nu lige?

Så vidt jeg husker, må man gerne indskyde alle de penge man vil, i et interessentselskab, og når firmaet efterfølgende begynder at tjene egne penge, må vi - hvis vi vil - hive det samme antal vi har indskudt, ud igen, skattefrit.

Og hvis det er sådan, hvordan skal det så bogføres?

På forhånd, mange tak - og rigtig god weekend til jer alle derude! :)

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 16:50

Det er ganske enkelt. Det hedder en mellemregning - i laver bare 2 konti i bogføringen. En til jer hver.

Ganske rigtigt ka de penge trækkes ud skattefrit. Dog skal du være opmærksom på at det skal ske efter 1 dag. Ellers kommer det på indskudskontoen (vso) og det har betydning for hvornår du kan trække den ud skattefrit.

Fra Herning
Tilmeldt 22. Aug 10
Skrevet kl. 16:54

Hej!

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår...

Må vi - som privatpersoner - overføre x antal kroner i kapitaltilskud fx hver måned, for at dække omkostninger til indkøb af diverse ting?

Og kan dette ikke bare gøres fra konto a (enten min eller min partners) til konto b (firmakontoen)? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15

ja det må i. Overordnet set - hvis I kører rent personligt I/S og ikke VSO så kan I skyde penge ind og ud og det påvirker ikke jer skattemæssigt.
Private hævninger i sig selv er heller ikke skattepligtige - de påvirker ikke jeres overskud da både private indskud og hævninger sker via status og ikke via drift - under egenkapitalen (gode gamle mellemregning som her bør hedde privat indskud person x og person y og privat hævning person x og person y

Skat betaler I af jeres overskud som ikke påvirkes som du kan læse her:
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
Hvis I benytter VSO er hæverækkefølgen meget vigtig og I bør lade en revisor rådgive konkret - læs evt også om VSO
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html
Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 22. Aug 10
Skrevet kl. 17:42

Hej!

Tak for den uddybende forklaring - så var det jo mere eller mindre, som jeg mente det var. Jeg har et par tillægsspørgsmål nedenfor, som jeg håber du kan besvare!

Vores I/S er rent personligt. Vi har fået oprettet en separat firmakonto til dette selskab, hvor vi begge har hævekort til - selvfølgelig kun til firmamæssige hævninger. 

Kan du fortælle mig, hvordan det skal bogføres, når vi kommer til det punkt? Både indskud og hævning? Eksempler nedenfor;

Hvis vi nu siger, at vi begge indskyder 1000,- månedligt i opstartsmånederne, hvordan bogføres dette så? 

Og hvis virksomheden efter 5 måneder begynder at få overskud og dermed tjener penge ind, så vil vi i teorien hver have indskudt 5000,-
Kan vi så blot trække disse ud af firmaet igen, og hvordan bogføres dette? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:58
via mellemregning i egenkaptialen som angivet - 4 konti - indskud x indskud y og hævet x og hævet y

indskud i kredit og så debet bankkontoen - hævninger i debet og kredit bankkontoen - så kan I følge det for hver af jer.

Sørg bare for at ha en god I/S aftale nu hvor I er venner og alt er godt. Hvem skal sætte hvad ind og hvem må hæve hvad fra kontoen. Hvem må bestille varer og ansætte og fyre, hvem tar ansvar for regnskab og moms indberetninger - hvad hvis den ene vil ud - hvordan gør I det med mindst gene for den der vil forsætte - eller hvis en vil ha en anden til at overtage sine aktiver eller en tredie med osv

Ud fra dine spørgsmål, og den risiko et I/S giver for uligheder i indskud og hævede midler kombineret med solidarisk personlig hæftelse hvor kreditorerne kan kræve alt fra den ene af jer (og han så har regres mod den anden) ville jeg ofre en time eller to med en revisor og få opsat en god kontoplan i et regnskabsprogram og få lidt råd om det med at ville sætte ind hver måned hver især - og måske også ha samme (kunne også bare være en økonomiperson som sidder eksternt til måske 350-450 kr i timen) til at gennemgå ting lidt de første måneder og første kvartalers moms og første årsregnskab og personlige selvangivelser - Jeg tror I kan spare den udgift ind - bare i gode råd
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)