Jeg har sendt nogle varer til en kunde som nu melder at han ikke kan få udleveret varerne.
Grunden hertil er at fragtfirmaet tilbageholder varen fordi de har fået et brev fra en advokat som i en anden forbindelse arbejder for en klient som mener at have et krav imod mig. Jeg har advokat på i "den anden forbindelse", men vil bare lige høre om fragtfirmaet overhovedet må tilbageholde en forsendelse til at inddække andres krav.
ikke uden fogedkendelse som du har fremlagt det - men tag fat i den advokat du har på din side i den anden forbindelse, han kan både svare og vil kunne ha nytte af at ha den info med i den sag han kører som din repræsentant Venlig hilsen John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg ved at min advokat har besvaret en fogedrekvisition.
Skulle jeg ikke være informeret hvis der foreligger en fogedkendelse?
Kunden skulle bruge varerne og lider nu et tab som han jo nok vil gøre gældende overfor mig. Kan jeg gøre det gældende overfor fragtfirmaet hvis ikke der foreligger en fogedkendelse?
der er kun din advokat der kan svare - han ved hvad det er han har besvaret i forhold til fogeden og fogedrekvisition. Lidt underligt hvis den slags kører kun via din advokat og du ikke er med, men det er kun din advokat der kan svare - og så kan du jo lade os blive klogere på hvad der skete og hvornår et fragtfirma må tilbageholde eller ikke - de må IKKE blot efter ønske fra modpartens advokat men via fogedkendelse - som vi ikke har skyggen af chance for at vide om foreligger (men svært at tro den gør når du tilsyneladende ikke ved det)
Dog synes jeg fogedrekvisitation normalt kommer fra skifteretten og vedrører beslaglæggelse f.eks. og ud fra det, så burde den ha været gennem den mølle - men jeg synes ikke uden din viden som sagt
Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ifølge loven om international vejtransport (CMR-loven) kan fragtføreren udøve i tilbageholdret idet gods han fragter for alle betalinger fragtføreren har ret til i henhold til FRAGTBREVET, jfr. § 18,stk. 2 .
Selv om loven er 50 år gammel er den byget på en international konvention og regulerer dermed ikke alle de spørgsmål og problemer der kan opstå inden for vejtransport. Derfor har fragtføreren også i visse tilfælde adgang til at udøve en såkaldt ulovbestemt panteret.
Det du bør undersøge er om der er nogen faktisk eller juridisk forbindelse mellem dine forbindelser og hvilket retssystem dine forbindelser er hjemmehørende i.
Der er til stadighed mange retssager om anvendelsen af loven/konventionen og ikke alle lande der er omfattet af den fortolker og anvender loven på samme måde, så det kan godt blive ret komplekst.
Fragtfirmaet måtte ikke tilbageholde forsendelsen. De har undskyldt og kunden har fået varerne. De var gået i panik ved modtagelsen af brevet fra advokaten.
Min advokat er ved i samarbejde med kunden at opgøre det tab som kunden led og det bliver gjort gældende overfor fragtfirmaet.
Der kan være foranstaltninger der muliggør, at befragter kan gøre udlæg i godset, ja. Det er svært at svare konkret på, når man ikke kender detaljerne.