Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg er ny herinde, så jeg ved ikke helt hvordan man 'skriver' sådan et indlæg her, men jeg prøver.
Det er sådan at jeg er en 19 (snart 20) årig pige, som lige har afsluttet STX. Jeg starter på økonomi-studiet om en uge.
Jeg var i Paris for nogle uger siden, det er sådan, at jeg har familie dernede og de spørger om jeg vil starte en virksomhed, som sælger tøj. Jeg har altid interesseret mig for handel og e-handel. Jeg ved godt at der er meget mere procedure omkring det her, men jeg vil gerne høre hvorvidt det her lyder som en god ide eller ej.
Så min idé er:
1. Importere/hente/få leveret tøj fra Paris af min familie ELLER jeg kan selv tage ned og hente det.
Det er der rigtig mange der gør i forvejen og desuden ved jeg ikke, hvad din defination af "god ide" er - så det er jo lidt svært, at svare på. Men kan sige, at du skal differentiere dig markant for at tjene penge på det.
Men hvis du kan finde tøj og smykker i Paris, lavet af lokale - så det ikke blot er tøj fra mærker man allerede kender og kan få mange andre steder, så kan du muligvis få det til at køre rundt.
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.
En mulighed kunne være at starte med en model hvor du samler bestillingerne sammen først og så får hentet/bragt tøjet og sendt ud (når folk har betalt)... På den måde undgår du at sidde med en bunke tøj du ikke kan sælge - og du kan måske få samlet bestillingerne lidt. Vil selvfølgelig kræve at folk gider vente på at få tingene... Men så kræver det jo ikke så meget andet end at du sætter et katalog op - og så ser om du kan sælge det (som trods alt er det allervigtigste at få fundet ud af)...
(Blot for at du ikke graver dig ned i en masse administrativt først - og så ser om du kan sælge det efterfølgende...)
'Gode idé' er mere ment som, om jeg skal gå efter idéen, altså prøve at få det igennem.
Tøjet er lavet af solgt af lokale, og desuden kender min familie store outlet udsalg, hvor man kan købe ting meget billigt! Og det er ikke blot tøj, men også sko, smykker, make up etc!
Sagen med det hele er, at det faktisk er basic tøj, såsom cardigans, toppe osv, så jeg er ret sikker på, at det ikke vil gå til spild (altså at det ikke kommer til at flyde rundt her hjemme).
Omsætter du for under 50.000 behøver du ikke blive momsregistreret... Dvs. du kan rimeligt nemt teste det af uden alt for meget administrativt.
(jeg skynder mig at skrive at du dog skal huske at indberette eventuel indtægt og få betalt skat af det)
Alt, alt, alt for tit ser man folk der graver sig nem i al muligt forberedende og så først ret sent i forløbet reelt prøver at sælge deres produkt. Mit bedste råd ville være at gøre det omvendt - se hvad du kan sælge og går det godt, så omdan skidtet til en momsregistreret virksomhed efterfølgende.
Og selv om det er basic ting, så kan man jo alligevel godt risikere at sidde med noget som man ikke kan få solgt til den pris man forestillede sig... ja, eller at man sælger det for billigt :)
Da det ikke vil være dyrt for dig, så prøv det af - især hvis du brænder for det. Men synes blot du skal tænke på, at finde noget tøj som er specielt og ikke noget man bare selv let kan finde gennem andre webshops.
Derudover har du gennem din familie den fordel, at de eller du kan snakke direkte med designeren og få historien bag det enkelt stykke tøj. På den måde kan du skille dig ud ved at fortælle om inspirationen bag tøjet og fortælle den gode historie.
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.