Jeg er ny herinde og jeg har sat og søgt på nettet efter svar, men uden held. Håber derfor der er nogen her der kan hjælpe mig.
Jeg skal have min bil til polen for at blive renoveret og i den forbindelse skriver jeg mails med et firma derfra, han skriver så til mig at jeg kan "slippe" for at betale 23% moms hvis jeg har firma.
Renoveringen vil ca. koste 30000kr + 23% moms.
Jeg har cvr nummer osv, men jeg kan bare ikke lige se hvordan jeg skal slippe for momsen uden mit "firma" bliver straffet for det ?
Jeg er ikke så meget inde i alt det med firma, moms osv. Men jeg håber der en herinde der kan hjælpe mig.
Hvis det er til dit firma, så kan du godt "slippe for momsen".
På samme måde som du slipper for momsen her i Danmark som firma fordi du kan få en refunderet / modregnet i den moms du opkræver for den danske stat.
Du kan ikke så godt slippe privat, for han indberetter dit firmas cvr-nummer til EU som skat samarbejder med, og de forventer således at du også rapporterer denne moms og afregner den med skat her i DK. Ellers får du ørene i maskinen.
Jeg er også ny her, men det er sådan at der ikke længere må opkræves moms over grænserne, p.g.a de tidligere momskarusseller.
Så hvis det er en bil du har i dit firma er regningen uden moms, men er det din private bil som du anvender dit cvr nummer ved reperation i udlandet, skal momsen betales og du skal betale skat af regningens størrelse, ganske som hvis du skulle have pengene iudbetalt fra din virksomhed.
og forsøger man at være kreativ på den konto er skat som altid benhårde. :-)
Ja den er enkelt. Du må jo ikke købe noget privat eller betale noget privat ved at bruge dit CVR. Så kunne du jo også handle mad og hårde hvidevarer og hvad ved jeg i Europa (eller DK) i et CVR og bruge alle tingene privat
Polakken tror enten, at du måske overser at du som virksomhed ikke har moms og at din bil er firmaets - eller tror et sådan nummer nok går i DK, men det skal du absolut ikke satse på - det vil blive set som ren momssvindel hvis vi taler en privatbil - så det korte svar er - betal med moms - pres selv prisen det du kan - og om muligt - betal når du er tilfreds med bilen og har den i hånden og pas på renoveringen ikke omfatter noget der kunne påvirke bilens registrerings status/lovlighed (putte en 2.5 l motor i stedet for en mindre o.l.)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det virkede grundliggende sådan at 2 eller flere selskaber solgte varer imellem hinanden over grænserne og fik momsen retur i nogen af selskaberne, hvor at de selskaber som skulle betale momsen. enten lukkede eller gik konkurs.
en mere kreativ udgave blev enden på det, da man solgte varer mellem virksomhederne over grænsen, som enten ikke eksisterede eller overhovedet ikke havde den værdi som var angivet på fakturen.
mener at spiegelhuager havde en udsendelse med en virksomhed der handlede med brugte mobiltelefoner , mange som var pakket i papkasser som blev solgt frem og tilbage mellem flere selskaber og så få moms retur.