Hej! Jeg har en ny-startet IT-virksomhed som er få uger fra launch. Allerede nu er interessen stor og vi har 4 investorer, som er villige til indskyde den nødvendig kapital for ejerandele. Vi kan afse ca. 30% i ejerandel, men vil gerne have mulighed for at tilbagekøbe 15%, så vi har råderum til en eventuel "stor-investor" senere i vores udvikling. Hvilke faldgrubber er der? Vi påtænker en model hvor vi inden for en 2 årig periode kan tilbagekøbe 50% for 125% af indskuddet. Hvordan stiller det sig i forhold til skat og er der andre og bedre måder at tilbagekøbe ejerandele i den her type investoraftaler. Håber på gode råd. På forhånd tak! |
Hvad skattekonsekvens ville blive for jer som tilbagekøber og investor der sælger om 2 år kan der ikke svares på andet end, at hvis 125% er mindre end den virkelige værdi, så vil I få skat af det i "sparer" ved tilbagekøb og er det mere vil investor få skat af ekstra gevinsten - og tilbagekøb skal jo så ske til af dig selv som anpartshaver.
Jeg ville gå efter en løsning med kun 15% ejerandel, hvis du kan overskue det behov, og så lade de anden halvdel af investorernes penge være et lån der betales tilbage efter 2 år med 125% - det er meget lettere at overse skattemæssigt, og investors risiko er ikke væsentlig forskellig - til gengæld har han ikke en up-side på at værdien kunne være 150 - men heller ikke down-side på at den kunne være 80%. Består deres investering rent i køb af anparter, så forudsættes jo at anparterne skal ha en værdi eller overkurs der svarer til det behov I har for investeringen.
En investering der alene ligger i anpartsværdi betyder jo, at går det galt taber investor alt - og det samme sker jo med lånet, så afhængigt af beløbet, ville jeg overveje om investorene skulle investere via et selskab. Evt ved at stifte et ApS for frie midler og bruge denne kaptial til investeringen, derved åbnes mulighed for, at investor ved tab af pengene, kan notere et skattemæssigt tab på aktieindkomst også for den del er er et lån - og ikke dækket af aktiekapital.
I skal I alle fald ha en revisor til at rådgive konkret ud fra beløbsstørrelse og evt overkurs, både for at få et godt tilbagebetalingsforløb og for at hjælpe investorene til evt skattefradrag for tab, hvis det som ikke skal gå galt, alligevel gør
vh