Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har 4 investorer men vil gerne have en god aftale i hus med mulighed for tilbagekøb af ejerandele...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en ny-startet IT-virksomhed som er få uger fra launch. Allerede nu er interessen stor og vi har 4 investorer, som er villige til indskyde den nødvendig kapital for ejerandele.

Vi kan afse ca. 30% i ejerandel, men vil gerne have mulighed for at tilbagekøbe 15%, så vi har råderum til en eventuel "stor-investor" senere i vores udvikling.

Hvilke faldgrubber er der? Vi påtænker en model hvor vi inden for en 2 årig periode kan tilbagekøbe 50% for 125% af indskuddet.

Hvordan stiller det sig i forhold til skat og er der andre og bedre måder at tilbagekøbe ejerandele i den her type investoraftaler.

Håber på gode råd. På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08

Hvad skattekonsekvens ville blive for jer som tilbagekøber og investor der sælger om 2 år kan der ikke svares på andet end, at hvis 125% er mindre end den virkelige værdi, så vil I få skat af det i "sparer" ved tilbagekøb og er det mere vil investor få skat af ekstra gevinsten - og tilbagekøb skal jo så ske til af dig selv som anpartshaver.

Jeg ville gå efter en løsning med kun 15% ejerandel, hvis du kan overskue det behov, og så lade de anden halvdel af investorernes penge være et lån der betales tilbage efter 2 år med 125% - det er meget lettere at overse skattemæssigt, og investors risiko er ikke væsentlig forskellig - til gengæld har han ikke en up-side på at værdien kunne være 150 - men heller ikke down-side på at den kunne være 80%. Består deres investering rent i køb af anparter, så forudsættes jo at anparterne skal ha en værdi eller overkurs der svarer til det behov I har for investeringen.

En investering der alene ligger i anpartsværdi betyder jo, at går det galt taber investor alt - og det samme sker jo med lånet, så afhængigt af beløbet, ville jeg overveje om investorene skulle investere via et selskab. Evt ved at stifte et ApS for frie midler og bruge denne kaptial til investeringen, derved åbnes mulighed for, at investor ved tab af pengene, kan notere et skattemæssigt tab på aktieindkomst også for den del er er et lån - og ikke dækket af aktiekapital.

I skal I alle fald ha en revisor til at rådgive konkret ud fra beløbsstørrelse og evt overkurs, både for at få et godt tilbagebetalingsforløb og for at hjælpe investorene til evt skattefradrag for tab, hvis det som ikke skal gå galt, alligevel gør

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 12:06

Hej

Jeg kan ikke så meget om skatteregler i Danmark men har alligevel et par betraktninger. For det første vil jeg sige at mange investorer godtar et tilbagekøb av aktier eller reduksjon af ejerandel dersom du leverer gode resultater i henhold til det prospekt du har vist dem. Det er det positive men de fleste mener nok at du da skal købe dem tilbage til deg selv som belønning for godt arbejde. Det negative er at investorer nok ikke vil se med blide øjne på at de købes ut for at en større og mer kapitalsterk ejer skal ind og skumme fløden av den risiko de tog ved at hjelpe dig i gang. 

Tilmeldt 22. Aug 13
Skrevet kl. 12:16

Det gode er at investorerne allerede er gået ind på modellen, men vi ville gerne sikre os at det ikke var i strid med lovgivning eller betyder et øjeblikkeligt skattesmæk til firmaet eller sådanne ubehageligheder. Det er for mig klart at investorerne får en belønning for deres hjælp dels ved at få så forholdsvis et stort afkast inden for 2 år og dels ved at deres resterende andel sandsynligvis vil øges kraftigt i værdi hvis man kan tiltrække storkapital. Men det er kun min logik... Jeg er tydeligvis ikke ekspert på dette område ;-)

kh.

Tilmeldt 22. Aug 13
Skrevet kl. 14:41

Mange tak for dine gode råd. Det vil jeg gå videre med.

kh.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)